Accupakket BMW i3,

China heft beperkingen op voor spoorgoederenvervoer van gevaarlijke stoffen

China gaat het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor tussen en China en Europa voor het einde van het jaar toestaan. De Chinese overheid heroverweegt de beperkingen die het oplegt voor dit soort goederen met als doel om zowel import als export van producten die gevaarlijke stoffen bevatten mogelijk te maken. Dit werd bevestigd door twee betrouwbare bronnen bij goederenvervoerder op de Nieuwe Zijderoute.

“Spoorgoederenvervoer wordt mogelijk van en naar China tegen Q4 van dit jaar”, aldus Rien Gulden van DB Schenker, een goederenvervoerder met tenminste acht jaar ervaring op de Nieuwe Zijderoute. Hetzelfde wordt gezegd door door Wanxu Dong, general manager bij BTE, een andere vervoerder die rijdt tussen de continenten. “De beperking worden momenteel herzien, en hoogstwaarschijnlijk wordt het mogelijk om dit jaar nog gevaarlijke stoffen te vervoerden”, vertelde hij in mei op het RailFreight Summit in Gdansk.

Elektrische auto’s

Wanneer deze aankondigingen daadwerkelijk worden omgezet in beleid betekent dit een doorbraak voor de Eurasian spoorgoederenmarkt. Een jaar geleden leek de sector nog mijlenver verwijderd van het vervoer van gevaarlijke stoffen. Dit doordat de Chinese regering tot nu toe vasthield aan zijn standpunt op dit dossier. De risico’s wogen volgens de Chinezen niet op tegen de baten. De stormachtige groei van de markt voor elektrisch vervoer zorgde voor een ommekeer in Beijing.

Door de groeiende vraag naar elektrische auto’s, neemt ook de vraag naar accu’s toe. Niet alleen voor elektrische auto’s, maar ook voor elektrische fietsen, laptops en huishoudelijke apparatuur. “Deze markten zijn booming en zien dan ook graag dat de beperkingen worden opgeheven”, weet Gulden.

Lobbygroep

DB Schenker en andere bedrijven lobbyden actief voor het opheffen van de beperkingen in China in de afgelopen maanden. “Niet alleen wij als vervoerders, maar ook rederijen en logistieke dienstverleners hebben hun punt gemaakt. Dit is een winstgevende businesscase voor veel betrokken partijen.”

Volgens Gulden is de transportvraag voor auto-accu’s zowel west- als oostwaarts gericht. China telt veel fabrieken waar accu’s voor elektrische auto’s worden gemaakt. Veel van die auto’s worden geassembleerd in Europa. Een aantal Chinese autofabrikanten bevestigden onlangs een vestiging te willen openen in Hongarije. “BMW, Audi en Mercedes starten hier binnenkort met de productie van een aantal modellen en al deze fabrikanten hebben plannen voor de productie van elektrische auto’s”, weet Gyuri Firbás, logistiek adviseur bij de Hongaarse regering.

Tegelijkertijd zijn er plannen voor de bouw van een grote fabriek voor auto-accu’s in het Duitse Erfurt. “Deze fabriek komt dicht bij de Nieuwe Zijderoute te staan; het zou een logische stap zijn om deze producten te vervoeren via het spoor op deze route”, vindt Gulden.

Lees ook:

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.