Goederentrein Antwerpen-China

Eerste goederentrein vanuit China komt aan in Antwerpen

De eerste goederentrein is zaterdag vanuit China aangekomen in de haven van Antwerpen. De spoorverbinding maakt onderdeel uit van de Nieuwe Zijderoute, een initiatief om oude handelsroutes vanuit China naar Europa nieuw leven in te blazen.

De eerste trein vertrok op 26 april vanuit de Chinese havenstad Tangshan, met 36 containers met industriële mineralen, bestemd voor de papier- en keramiekproductie, tandpasta en cosmetica. Overslagbedrijf Euroports zal ze vanuit Antwerpen verder verdelen in Europa. De vijf overige wagons waren geladen met gist.

Spoorvervoer

Vervoer per spoor is een stuk goedkoper dan per vliegtuig en gaat twee keer zo snel als vervoer per schip, wat ongeveer 35 dagen duurt. De treinreis zou nog vlotter kunnen verlopen als de spoorbreedte in Rusland niet zou afwijken van de Chinese of de Europese. Dit maakte op Russisch grondgebied de inzet van alternatieven locomotieven en wagons nodig. Bovendien kunnen treinen hooguit een honderdtal containers meenemen, terwijl een schip er duizenden kan laden. De treinroute wordt dan ook eerder als een aanvulling op dan wel als een alternatief voor de scheepvaart beschouwd.

De verbinding tussen Tangshan en Antwerpen is een gezamenlijk initiatief van de Chinese staatsrederij Cosco Shipping, de haven van Tangshan en de Chinese Spoorwegen. Ze hebben de ambitie om deze treindienst een of twee keer per maand uit te voeren. In het kader hiervan onderzoeken de Chinese Spoorwegen de mogelijke opening van een commercieel kantoor in Europa.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.