Goederentrein van de toekomst van het Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt

Ontwerp ‘goederentrein van de toekomst’ onthuld

Gepubliceerd op 26-04-2017 om 08:02

Het Duitse nationale onderzoekscentrum voor lucht- en ruimtevaart (Deutsches Zentrum für Luft) heeft het ontwerp voor de volautomatische ‘goederentrein van de toekomst’ onthuld. Het concept is bedacht om het Europese spoorgoederenvervoer aantrekkelijker te maken. Het ontwerp kenmerkt zich door de uitgebreide mogelijkheden van autonoom rijden en de hoge snelheden die het voertuig kan bereiken. De onderzoekers verwachten dat de capaciteit en flexibiliteit van het spoorgoederenvervoer met dit nieuw type trein flink zal toenemen. Dat meldt vakwebsite voor het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Het gaat om een innovatief concept voor een locomotief, de NGT CARGO. Op een hiervoor geschikte spoorinfrastructuur kunnen snelheden tot 400 kilometer per uur worden bereikt. Op bestaande spoorlijnen kan de goederentrein tussen de 160 en 200 kilometer per uur rijden.

Intelligente wagons

De intelligente wagons van de goederentrein hebben aparte elektrische motoren en een batterij die remenergie opslaat. De wagons kunnen daardoor autonoom en zonder bovenleiding rangeren. Daarbij is geen spoorpersoneel of een aparte rangeerlocomotief voor nodig. Daarnaast kunnen de individuele wagons de laatste kilometers naar de klant autonoom afleggen met behulp van sensoren.

De locatie van de individuele wagons is te allen tijde beschikbaar, waardoor klanten over de precieze details beschikken van de goederen en de aankomsttijd. De wagons kunnen rechtstreeks naar havens en intermodale railterminals rijden waar de goederen in de wagons vervolgens gelost en geladen kunnen worden.

Lees het volledige verhaal op RailFreight.com.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.