Een ICNG op de hogesnelheidslijn

ProRail krijgt fikse puzzel te leggen: 1600 treinen per week extra plannen

De Intercity Direct uit Breda stopt straks niet meer op Amsterdam Centraal, maar Amsterdam Zuid, als het aan de NS ligt. Rob Dammers/Flickr

De NS wil volgend jaar diverse regio’s van Nederland beter en vaker met elkaar verbinden, zowel overdag als op vroegere en latere tijdstippen. Er gaan per week 1600 treinen meer rijden dan in de huidige dienstregeling. Het is de grootste wijziging in jaren, staat in een plan dat de NS donderdag heeft bekendgemaakt.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: ANP

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “ProRail krijgt fikse puzzel te leggen: 1600 treinen per week extra plannen”

Derk van Dorth|09.02.24|11:23

Haha, gaan die 1600 treinen de puzzel echt moeilijker maken? In de meeste gevallen gaat het om treinseries die nu ook tussen de spitsen door gaan rijden of tussen 19:00 en 22:00 uur. Of weer op vrijdag(-ochtend). De frequentie op de meest genoemde baanvakken is al zodanig dat dagwerk toch al niet gaat.

Derk van Dorth|09.02.24|11:23

Mogelijk zullen die paar stoppende IC’s die versneld worden en er een sprinter bij krijgen, een enkelspoorraster ontmoeten, maar dat kun je plannen! Die rasters zijn er met name ma/di t/m do/vr, dus niet in conflict met latere treinen op vr en zat. ik vermoed wel dat die verbust moeten worden bij een weekeindonttrekking.

Marc Busio|11.02.24|13:39

Vanwege het personeelsgebrek, teleurstellende prestatie en trage instroom van de ICNG-treinen, voortdurende storingen op de HSL en jarenlange werkzaamheden op A’dam CS is deze nieuwe dienstregeling totaal onrealistisch. Het wekt alleen maar verwachtingen bij de reizigers die toch niet waargemaakt kunnen worden. De bedoeling van dit alles is natuurlijk om de forse prijsverhoging die er aan zit te komen te rechtvaardigen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail krijgt fikse puzzel te leggen: 1600 treinen per week extra plannen | SpoorPro.nl
Een ICNG op de hogesnelheidslijn

ProRail krijgt fikse puzzel te leggen: 1600 treinen per week extra plannen

De Intercity Direct uit Breda stopt straks niet meer op Amsterdam Centraal, maar Amsterdam Zuid, als het aan de NS ligt. Rob Dammers/Flickr

De NS wil volgend jaar diverse regio’s van Nederland beter en vaker met elkaar verbinden, zowel overdag als op vroegere en latere tijdstippen. Er gaan per week 1600 treinen meer rijden dan in de huidige dienstregeling. Het is de grootste wijziging in jaren, staat in een plan dat de NS donderdag heeft bekendgemaakt.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: ANP

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “ProRail krijgt fikse puzzel te leggen: 1600 treinen per week extra plannen”

Derk van Dorth|09.02.24|11:23

Haha, gaan die 1600 treinen de puzzel echt moeilijker maken? In de meeste gevallen gaat het om treinseries die nu ook tussen de spitsen door gaan rijden of tussen 19:00 en 22:00 uur. Of weer op vrijdag(-ochtend). De frequentie op de meest genoemde baanvakken is al zodanig dat dagwerk toch al niet gaat.

Derk van Dorth|09.02.24|11:23

Mogelijk zullen die paar stoppende IC’s die versneld worden en er een sprinter bij krijgen, een enkelspoorraster ontmoeten, maar dat kun je plannen! Die rasters zijn er met name ma/di t/m do/vr, dus niet in conflict met latere treinen op vr en zat. ik vermoed wel dat die verbust moeten worden bij een weekeindonttrekking.

Marc Busio|11.02.24|13:39

Vanwege het personeelsgebrek, teleurstellende prestatie en trage instroom van de ICNG-treinen, voortdurende storingen op de HSL en jarenlange werkzaamheden op A’dam CS is deze nieuwe dienstregeling totaal onrealistisch. Het wekt alleen maar verwachtingen bij de reizigers die toch niet waargemaakt kunnen worden. De bedoeling van dit alles is natuurlijk om de forse prijsverhoging die er aan zit te komen te rechtvaardigen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.