Arriva

Arriva schakelt voor zijn dieseltreinen over naar HVO

Alle Arriva-dieseltreinen in Noord-Nederland zijn inmiddels omgebouwd naar treinen die rijden op HVO. Rob Dammers / Wikimedia Commons

De volledige Arriva-treinvloot in Groningen en Friesland rijdt vanaf nu op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Volgens Arriva zorgt HVO voor 90 procent minder CO2-uitstoot uit dan reguliere diesel. Arriva heeft nog steeds de ambitie om in 2025 volledig CO2-neutraal te werken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

2 reacties op “Arriva schakelt voor zijn dieseltreinen over naar HVO”

Illya Vaes|22.02.23|15:51

Het moge uitstootvrij zijn bij groene waterstof, maar het kost nog steeds minstens drie keer zoveel energie als via non-sexy bovenleiding (omzettingsverliezen, rondzeulen van veel ruimte vergende brandstof) en wie vervoert hoe (uitstoot/energie) die waterstof naar de tankplaat?
Bovendien is er voorlopig absoluut niet voldoende groene waterstof om de energievreters als Corus uitstootvrij te krijgen (daar is bovenleiding geen optie); met grijze waterstof is de uitstoot even groot als met diesel.

A C F Sierts|07.03.23|09:34

@ Illya : dit gaat over HVO, niet over waterstof…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.