Waalbrug

Spoor over brug bij Nijmegen afgesloten voor treinverkeer nadat inspectie defect ontdekt

Geen treinen over de Waalbrug uit 'veiligheidsoverwegingen' nadat er door de inspectie een onbekend defect werd ontdekt. Ralf Liebhold / Shutterstock

Er rijden voorlopig geen treinen tussen Arnhem en Nijmegen. ProRail meldt dat “uit veiligheidsoverwegingen” geen treinen over de spoorbrug bij Nijmegen kunnen rijden. Dit is dinsdagmiddag laat besloten na een inspectieronde waarbij volgens ProRail een defect aan het spoor op de brug is ontdekt. Met de brug zelf is volgens de spoorbeheerder niets mis, maar er waren onlangs wel spoorwerkzaamheden aan de brug.

Uit een vooralsnog beknopte reconstructie blijkt dat treinen al sinds dinsdagochtend “alleen met zeer lage snelheid” over de brug mochten rijden, bevestigt een woordvoerder van ProRail tegenover SpoorPro. Er waren gebreken aan het spoor geconstateerd. Nadat er in de middag ook door de inspectie een – voor nu nog onbekend – defect werd ontdekt aan het spoor, is er in allerijl besloten dat er voorlopig niet meer over het spoor gereden kan worden. Het spoor schijnt op een bepaald gedeelte “kapot” te zijn.

Medewerkers van ProRail onderzoeken momenteel op de brug wat er precies aan de hand is. Op de website van de spoorbeheerder valt te lezen dat de werkzaamheden aan de brug “niet correct zijn uitgevoerd”. Welke partij er verantwoordelijk is voor de ‘mislukte werkzaamheden’ – en daardoor mogelijk de veiligheid van vervoerders en passagiers in het geding heeft gebracht – blijft vooralsnog onduidelijk, dat bevestigt ook ProRail tegenover SpoorPro.

Uit een interne memo – in handen van SpoorPro – blijkt dat het defect zou gaan over een “uitvulling van een spoorstaaf”. Daarbij zou een overgang van nieuwe naar oude spoorstaaf niet soepel verlopen. “Een deel is niet ondersteund”, valt te lezen in diezelfde memo.

Pijnpunten: bereikbaarheid en veiligheid

Wanneer het probleem opgelost kan worden, is onduidelijk, laat ProRail weten. “Wij hebben nog geen prognose over de hervatting van het treinverkeer”, zegt ProRail-woordvoerder Aldert Baas in een reactie aan SpoorPro. “Technische vak- en spoordeskundigen zijn op dit moment met elkaar in conclaaf over wat er precies aan de hand is.” Inmiddels is bekend geworden dat er woensdag nog geen treinverkeer mogelijk is over de brug.

Volgens de zegsman is de bereikbaarheid van het traject tussen Nijmegen en Arnhem nu het belangrijkste pijnpunt om op te lossen. “Maar de uitvoering daarvan moet veilig en volgens protocol verlopen. Dat is vervelend, maar binnen al onze grenzen moet dat natuurlijk gewoon zo snel als mogelijk gefixt worden.” Reizigers naar en vanuit de noordelijke richting kunnen omreizen via Den Bosch, aldus NS in een reactie op haar website.

“Zorgelijk voor spoorinfra”

Niet alleen het personenvervoer per trein tussen Nijmegen en Arnhem is getroffen door het defect aan het spoor. Het spoorgoederenvervoer is ook gedupeerd. Hans-Willem Vroon, directeur van RailGood, noemt de situatie “zorgelijk” omdat “na de Havenspoorlijn-ellende die al vijf tot zes jaar speelt, zich nu ook hier op het gemengde spoornet problemen met de spoorinfra voordoen.” Volgens Vroon is Nederland zonder goede infra kwetsbaar als economie en land. Hij noemt het “opvallend dat wanneer personenvervoer wordt getroffen de media en politiek er meteen opduiken en bij goederenvervoer niet.”

Vroon wijst er verder op dat in Nederland, “maar ook in Duitsland”, voldoende budget moet overblijven voor het onderhoud en vernieuwing van spoorinfra. “Dit kabinet besteedt gelukkig meer geld aan onderhoud en vernieuwing, maar voor het spoor is het nog niet voldoende. Zonder goede infra hoeven we ook niet te praten over modal shift en groei.” ProRail-woordvoerder Baas is echter van mening dat vooral het personenvervoer wordt getroffen door de tijdelijke buitendienststelling van de spoorbrug tussen Nijmegen en Arnhem. “Zo’n groot aandeel heeft het goederenvervoer dat normaliter over de brug gaat ook weer niet.”

Miscommunicatie

Aanvankelijk meldde ProRail dat het treinverkeer tussen Nijmegen en Wijchen, ten zuiden van Nijmegen, was stilgelegd door een mankement aan de Waalbrug, maar later liet de spoorbeheerder weten dat het gaat om de spoorbrug bij Nijmegen. Ook is het treinverkeer naar Wijchen niet getroffen, zoals ProRail naar buiten bracht, maar het spoorverkeer tussen Arnhem en Nijmegen.

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Spoor over brug bij Nijmegen afgesloten voor treinverkeer nadat inspectie defect ontdekt | SpoorPro.nl
Waalbrug

Spoor over brug bij Nijmegen afgesloten voor treinverkeer nadat inspectie defect ontdekt

Geen treinen over de Waalbrug uit 'veiligheidsoverwegingen' nadat er door de inspectie een onbekend defect werd ontdekt. Ralf Liebhold / Shutterstock

Er rijden voorlopig geen treinen tussen Arnhem en Nijmegen. ProRail meldt dat “uit veiligheidsoverwegingen” geen treinen over de spoorbrug bij Nijmegen kunnen rijden. Dit is dinsdagmiddag laat besloten na een inspectieronde waarbij volgens ProRail een defect aan het spoor op de brug is ontdekt. Met de brug zelf is volgens de spoorbeheerder niets mis, maar er waren onlangs wel spoorwerkzaamheden aan de brug.

Uit een vooralsnog beknopte reconstructie blijkt dat treinen al sinds dinsdagochtend “alleen met zeer lage snelheid” over de brug mochten rijden, bevestigt een woordvoerder van ProRail tegenover SpoorPro. Er waren gebreken aan het spoor geconstateerd. Nadat er in de middag ook door de inspectie een – voor nu nog onbekend – defect werd ontdekt aan het spoor, is er in allerijl besloten dat er voorlopig niet meer over het spoor gereden kan worden. Het spoor schijnt op een bepaald gedeelte “kapot” te zijn.

Medewerkers van ProRail onderzoeken momenteel op de brug wat er precies aan de hand is. Op de website van de spoorbeheerder valt te lezen dat de werkzaamheden aan de brug “niet correct zijn uitgevoerd”. Welke partij er verantwoordelijk is voor de ‘mislukte werkzaamheden’ – en daardoor mogelijk de veiligheid van vervoerders en passagiers in het geding heeft gebracht – blijft vooralsnog onduidelijk, dat bevestigt ook ProRail tegenover SpoorPro.

Uit een interne memo – in handen van SpoorPro – blijkt dat het defect zou gaan over een “uitvulling van een spoorstaaf”. Daarbij zou een overgang van nieuwe naar oude spoorstaaf niet soepel verlopen. “Een deel is niet ondersteund”, valt te lezen in diezelfde memo.

Pijnpunten: bereikbaarheid en veiligheid

Wanneer het probleem opgelost kan worden, is onduidelijk, laat ProRail weten. “Wij hebben nog geen prognose over de hervatting van het treinverkeer”, zegt ProRail-woordvoerder Aldert Baas in een reactie aan SpoorPro. “Technische vak- en spoordeskundigen zijn op dit moment met elkaar in conclaaf over wat er precies aan de hand is.” Inmiddels is bekend geworden dat er woensdag nog geen treinverkeer mogelijk is over de brug.

Volgens de zegsman is de bereikbaarheid van het traject tussen Nijmegen en Arnhem nu het belangrijkste pijnpunt om op te lossen. “Maar de uitvoering daarvan moet veilig en volgens protocol verlopen. Dat is vervelend, maar binnen al onze grenzen moet dat natuurlijk gewoon zo snel als mogelijk gefixt worden.” Reizigers naar en vanuit de noordelijke richting kunnen omreizen via Den Bosch, aldus NS in een reactie op haar website.

“Zorgelijk voor spoorinfra”

Niet alleen het personenvervoer per trein tussen Nijmegen en Arnhem is getroffen door het defect aan het spoor. Het spoorgoederenvervoer is ook gedupeerd. Hans-Willem Vroon, directeur van RailGood, noemt de situatie “zorgelijk” omdat “na de Havenspoorlijn-ellende die al vijf tot zes jaar speelt, zich nu ook hier op het gemengde spoornet problemen met de spoorinfra voordoen.” Volgens Vroon is Nederland zonder goede infra kwetsbaar als economie en land. Hij noemt het “opvallend dat wanneer personenvervoer wordt getroffen de media en politiek er meteen opduiken en bij goederenvervoer niet.”

Vroon wijst er verder op dat in Nederland, “maar ook in Duitsland”, voldoende budget moet overblijven voor het onderhoud en vernieuwing van spoorinfra. “Dit kabinet besteedt gelukkig meer geld aan onderhoud en vernieuwing, maar voor het spoor is het nog niet voldoende. Zonder goede infra hoeven we ook niet te praten over modal shift en groei.” ProRail-woordvoerder Baas is echter van mening dat vooral het personenvervoer wordt getroffen door de tijdelijke buitendienststelling van de spoorbrug tussen Nijmegen en Arnhem. “Zo’n groot aandeel heeft het goederenvervoer dat normaliter over de brug gaat ook weer niet.”

Miscommunicatie

Aanvankelijk meldde ProRail dat het treinverkeer tussen Nijmegen en Wijchen, ten zuiden van Nijmegen, was stilgelegd door een mankement aan de Waalbrug, maar later liet de spoorbeheerder weten dat het gaat om de spoorbrug bij Nijmegen. Ook is het treinverkeer naar Wijchen niet getroffen, zoals ProRail naar buiten bracht, maar het spoorverkeer tussen Arnhem en Nijmegen.

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.