Treinongeluk Leuven, foto: ANP

Oorzaak dodelijk treinongeluk België nog onbekend

Gepubliceerd op 20-02-2017 om 12:49

Het is nog onbekend hoe het treinongeluk afgelopen zaterdag bij station Leuven in België heeft kunnen gebeuren. Bij het ongeluk met een passagierstrein vielen zaterdagmiddag één dode en 27 gewonden en ontstond veel schade aan de spoorinfrastructuur. De trein reed station Leuven uit en ontspoorde enkele honderden meters verderop. Daarbij kwam een rijtuig op de kant te liggen. Het gekantelde rijtuig is zondagnacht van het spoor afgetakeld.

Minister van Mobiliteit François Bellot heeft bekendgemaakt dat spoor en de plaatselijke wissels op 22 oktober 2016 nog een volledig onderhoud hebben gehad en enkele dagen voor het ongeval werd nog een visuele controle uitgevoerd, meldt HLN.be. Infrabel heeft eerdere berichten van dat het wissel de oorzaak was van het ongeluk ontkracht.

Treinongeluk

Het ongeluk gebeurde zaterdagmiddag rond 13.00 uur op de routen van Leuven naar de Panne. Ten tijde van het ongeluk zat een honderdtal reizigers in de trein. 

De hulpdiensten gingen meteen ter plaatse en hadden rond 14.00 uur alle slachtoffers geëvacueerd.

Naar verwachting zal het spoornetwerk rondom station Leuven volgende week weer volledig in gebruik zijn.Tot die tijd is er een aangepast vervoerplan van NMBS en Infrabel in werking. De internationale treinen ICE en Thalys rijden normaal.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “Oorzaak dodelijk treinongeluk België nog onbekend”

Arco Sierts|20.02.17|18:24

De bewering van Infrabel (ik citeer): “dat dit bericht niet klopt om dat het “technisch onmogelijk is dat het wissel heeft bewogen”” is feitelijk onjuist.
Weliswaar is zoiets op basis van het ‘failsafe’-ontwerp en -inrichting van de beveiliging EXTREEM onwaarschijnlijk, maar ook in Nederland is onveilig falen van de failsafe ontworpen beveiliging al vaker voorgekomen.

Arco Sierts|20.02.17|18:27

… te weten het spoorongeval bij Geffen (=verborgen technische fouten), de botsing tussen ICE en goederentrein bij Zevenaar (koperdiefstal + niet-failsafe zijn van wisselvrijdetectie), en de ontsporing van een uitrijdende GVBA-metro bij Amsterdam Centraal (=te beperkte afrij-veiligheidslogica die ‘gefopt’ werd door een ES-las-storing).
Bij die laatste casus was er sprake van een omlopend wissel bij een reeds naderend spoorvoertuig. Zeg dus nooit dat iets onmogelijk is, want niks is feilloos.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.