Bellen toegestaan voor treinmachinist tijdens rijden
Diverse media brachten deze week vrij prominent dat de machinist van de trein die vorige week bij Santiago de Compostela ontspoorde, aan het bellen was. Een machinist moet ook kunnen bellen, want het contact met onder meer de verkeersleidingspost is belangrijk. Zo is het in Nederland toegestaan dat machinisten zakelijk bellen terwijl ze een trein besturen, behalve als zij snelheden lager dan 40 kilometer per uur rijden. Dat zegt Frans Manifarges, docent van de mbo-opleiding Machinist Railvervoer in Rotterdam.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
“Enkele seconden voor het ongeluk werd een rem van de trein geactiveerd. De machinist bracht de snelheid van de trein van 192 naar 153 kilometer terug.”
Even rekenen van 192 naar 153 kmh is 39 kmh verschil. De maximale remversnelling van een trein is ongeveer 1 m/s2 (bron wikipedia Remweg). Dus per seconden kan de trein 3,6 kmh vertragen. Conclusie om van 192 naar 153 kmh te remmen heeft de trein iets meer dan 10 seconden nodig.
Dus tijd genoeg om te stoppen met bellen.
Tragisch dat iedereen de schuld bij de machinist legt. Het grote falen zit in het systeem: waarom greep het veiligheidssysteem niet in bij de te hoge snelheid? Dat is geen rocketscience, zelfs ons middeleeuwse ATB kan dat. Management van de RENFE en politieke besluitvormers misbruiken de publieke opinie (“oooooh bellen tijdens het rijden mag vast nie… stoute machinist”) om hun eigen falen te verbergen. Elke discussie over de machinist is zinloos als we niet kijken naar de baanvakbeveiliging.