Foto botsing trein en lesauto in Oisterwijk. Foto Toby de Kort / De Kort Media

Rijinstructeur na treinbotsing: ‘Door mijn ingrijpen hebben we het overleefd’

De rijschoolhouder die maandag betrokken was bij de aanrijding tussen zijn lesauto en een trein in Oisterwijk, kreeg afgelopen week veel kritiek naar aanleiding van de vele berichten in diverse media. Hij werd naar eigen zeggen zwart gemaakt omdat hij als eerste de auto zou hebben verlaten. Dat beeld wil hij graag rechtzetten: “Ik heb zowel fysiek als mondeling ingegrepen. Doordat ik mijn hoofd erbij heb kunnen houden, heeft iedereen het overleefd.”

Het is een nachtmerrie voor elke bestuurder: een voertuig dat stil komt te staan op het spoor. Afgelopen maandag viel de motor van de lesauto uit op het moment dat de leerling het spoor overstak in Oisterwijk. Ze was bezig met haar rijexamen. De examinator zat naast haar, de rijinstructeur zat achter in de auto. De inzittenden wisten de auto een stukje naar achteren te rollen. De intercity raakte uiteindelijk de voorkant van de auto, waar op dat moment nog de leerling en examinator in zaten. De instructeur sprong de auto uit op het moment dat deze werd geschept door de trein. De drie betrokkenen bleven wonderlijk genoeg ongedeerd.

Verklaring CBR

Het CBR publiceerde maandag nog een bericht naar aanleiding van het ongeval, waarin enkel wordt gesproken over het ingrijpen van de examinator. “Midden op een spoorwegovergang slaat de auto tijdens een examen af. De spoorbomen gaan dicht, de bellen gaan rinkelen en de auto wil niet meer starten”, licht woordvoerster Irene Heldens toe. “Op dat moment, en dan heb je het over een split second, besluit de examinator de auto achteruit te laten rollen om genoeg ruimte te maken. Want hij kan het starten van de auto vanuit zijn positie niet overnemen. Hij heeft immers alleen een koppeling en een rem ter beschikking. Desondanks raakt de trein de punt van de auto.”

Dit ongeluk komt volgens Heldens voort uit een ‘uiterst ongelukkige samenloop van omstandigheden in een extreme situatie’. “Zowel voor de kandidaat, de instructeur en de examinator een meer dan stressvolle gebeurtenis. Onze zorg gaat uit naar de kandidaat, de instructeur en onze examinator met wie we in nader overleg treden.”

‘Verschil in beleving’

Volgens de rijschoolhouder, die anoniem wil blijven, had het CBR op dat moment zijn verhaal nog niet gehoord. Inmiddels heeft hij het CBR gesproken over dit voorval. “Er is er kennelijk een verschil in de beleving van het ongeval tussen mij en de examinator. Toen de slagbomen dicht gingen, heb ik ingegrepen, zowel mondeling als fysiek. Ik heb mijn gordel uitgedaan en heb gezegd dat de examinator de koppeling in moest drukken. Ik heb de pook vastgepakt en achteruit getrokken, waardoor de auto achteruit rolde. Toen de auto opnieuw uitviel, heb ik tegen de examinator en de leerling geschreeuwd dat ze uit de auto moesten springen. Ze leken echter verstijfd.”

“Toen de trein de auto net raakte, ben ik uit de auto gesprongen. Ik zag mijn leven voorbij flitsen. Na het ongeluk heb ik gelijk mijn leerling uit de auto gehaald. Die was helemaal van slag: ook zij heeft de dood in de ogen gekeken.”

Update donderdag 10.00 uur

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van RijschoolPro.nl

2 reacties op “Rijinstructeur na treinbotsing: ‘Door mijn ingrijpen hebben we het overleefd’”

Tjerk Bekius|12.10.17|16:05

Een oordeel is snel gemaakt, het zal je maar gebeuren.
maar het gebeurd wel veel meer dat motoren afslaan op overgangen wat voor elektrische velden zit er om en in het spoor, om over na te denken.

Nico Meininger|13.10.17|09:01

Heeft weinig met elektrische velden te maken, waarom sta je stil op een overweg,als het gebeurd, auto in de eerste versnelling, koppeling los en op startmotor de overweg afhobbelen.
Dit lukt alleen met auto met versnellingsbak. Maar zorg ook dat je snelheid houd als je een overweg op rijdt. Niet oprijden als de overkant niet vrij is. Dit zou toch in de opleiding moeten zitten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.