Aanleg, spoor, bouw, rails, aannemer, werkzaamheden

Spoorsector vreest voor verdwijnen vakmanschap

Vakbonden en werkgevers vrezen dat het vakmanschap in de railbranche verdwijnt. Zij hebben hierover gezamenlijk de noodklok geluid tijdens de tweede onderhandelingsronde voor de cao railinfra 2013.

De vakbonden maken zich zorgen over de voortgaande druk op het prijsniveau van de onderhoudscontracten en de onvoorspelbaarheid van de hoeveelheid projecten die aannemers binnen halen. Door onzekerheid hierover zouden aannemers gedwongen zijn om medewerkers te ontslaan. Hans Crombeen van FNV Bouw en Infra: “De medewerkers die bedrijven daardoor kwijtraken, komen niet meer terug in de branche.” Daardoor gaat goed vakmanschap verloren.

Gezamenlijk probleem

De bonden en werkgevers zien dit als een gezamenlijk probleem. Zij overleggen op 12 november opnieuw om te kijken hoe de problemen kunnen worden opgelost. Daarbij ligt de nadruk op het geven van vooruitzicht op continuïteit. Railcollege uitte eerder ook al zijn zorgen over het wegsijpelen van het vakmanschap in de branche.

De vakbonden vinden dat er opnieuw gekeken moet worden naar de Prestatie Gerichte Onderhoudscontracten (PGO’s). Het idee achter de PGO’s is dat ProRail het uitbestede, kleinschalige onderhoud aanstuurt op basis van de geleverde prestatie. Aannemers zouden daarbij meer vrijheid krijgen om de werkwijze en werkmomenten te bepalen.

PGO’s

In de praktijk betekenen de PGO’s volgens FNV Bouw en Infra dat bedrijven vanwege de vooraf vastgestelde prijs gedwongen worden om naar de eigen organisatie te kijken. Dit zou vanwege de huidige economische situatie steeds vaker betekenen dat werknemers worden ontslagen. De PGO-contracten worden sinds 2008 fasegewijs ingevoerd in de aanbestedingscontracten.

Crombeen: “Er lijkt nu vooral gekeken te worden naar de laagste inschrijving. Dat gaat ten koste van de kwaliteit. Je kan bijvoorbeeld een wissel neerleggen zodat de hele contractperiode van vijf jaar meegaat, maar niet veel langer dan dat.” ProRail moet daarin ook haar verantwoordelijkheid nemen, vindt Crombeen.

Reorganisaties

VolkerRail meldde in 2009 dat het prijsniveau van PGO-contracten op 60 procent van de oude contracten lag, waardoor er destijds 202 arbeidsplaatsen verloren zijn gegaan.

Dit jaar verdwenen er ook al 120 banen bij VolkerRail als gevolg van een reorganisatie. Ook bij BAM Rail gaan er dit jaar 90 arbeidsplaatsen verloren vanwege een vermindering van het aantal opdrachten en de mechanisatie van de spoorbouw. FNV Bouw en Infra verwacht dat er meer spooraannemers zullen gaan reorganiseren.

Onderhandelingen

In de eerste onderhandelingsronde werd gesproken over een gewenste loonsverhoging van 2,5 procent. Werkgevers gaven toen aan de lonen niet te willen verhogen.

Op 12 november wordt er verder gepraat om maatregelen te formuleren hoe de problemen het hoofd geboden kunnen worden. Op 28 november staat een onderhandelingsronde gepland waarin de gesprekken over de cao Railinfra 2013 worden afgerond.

Marieke van Gompel

Lees ook: Railcollege organiseert congres ‘Samen voor Vakmanschap’

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Spoorsector vreest voor verdwijnen vakmanschap”

arent jan|11.11.12|12:38

Zelfde bij Post: Processen versimpeld. Functies overgenomen door invalkrachten. Met kostenverlaging kan Post blijven functioneren.

Nadeel: problemen worden niet opgelost met vakkennis. Ook ervaren mensen moeten zich houden aan sterk versimpelde regels, zorgt voor frustratie omdat ze kennis niet (meer) mogen gebruiken.

Railbranche: uitzendbureaus voor technisch personeel gaan grotere rol spelen. Zorgen dat zij voldoende kennis bezitten is een zaak van aannemers, uitzendbureaus en ProRail!

Arco Sierts|25.11.12|18:34

Het bovenliggende en vele malen essentielere ‘meesterschap’ is allang verdwenen…

Zonder meesterschap is vakmanschap slechts het krampachtig vasthouden aan en voortbouwen op oude tradities, methodes, normen en regels. Maar daar win je de oorlog echt niet mee. Het wordt derhalve tijd dat er meer aandacht komt voor meesterschap.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.