Vieze Trein

Roetveegtreinen: Smoezelig NS-materieel door tekort aan schoonmakers

Een vieze trein op station Utrecht centraal.Ramon van Flymen / ANP

Het zal veel reizigers al zijn opgevallen dat een groot aantal gele NS-treinen vol zitten met zwarte vegen. Dat komt doordat het niet lukt alle treinen op tijd door de wasstraten te leiden. Veel van die vegen ontstaan door vervuiling vanuit de bovenleiding. Hoe natter het met het herfstweer wordt, hoe meer je de zwarte vegen gaat krijgen.

BNR citeert een woordvoerder van NS, die spreekt van een “complex proces” om treinen bij de speciale wasinstallaties op de veertien servicelocaties in het land te krijgen. Er is te weinig personeel en bovendien zijn er problemen met de planning. Daarnaast gooien werkzaamheden aan het spoor soms roet in het eten. NS heeft 20.000 vacatures open staan en komt vooral conducteurs tekort, maar zoals nu voor iedereen zichtbaar is, ook schoonmakers voor de buitenkant (en het interieur) van de treinen.

Op de eigen website schrijft het spoorbedrijf: “Natuurlijk houden we ook de buitenkant van de treinen goed schoon. Daarvoor hebben we meerdere treinwasinstallaties, automatisch of handbediend. Soms is gewone reiniging niet genoeg. Zo hebben we een speciale aanpak na calamiteiten of voor verwijdering van graffiti. Die ook nog aan strenge eisen moet voldoen. We zetten hiervoor speciaal opgeleide medewerkers in”. Dat is de normale situatie, maar die stagneert dus nu. NS ontwikkelt volgens BNR op dit moment een nieuw reinigingsproces voor de buitenkant van treinen. Hoe dat er gaat uitzien is nog niet bekend.

Directeur/DGA Jeroen van Son van het Nederlandse bedrijf Fleetshield, herkent de problematiek. De firma voorziet rollend materieel van beschermende folie. Volgens Van Son is ongeveer 20-25 procent van het materieel van NS voorzien van folie. Daarbij gaat het om het Intercitymaterieel (ICMm), de Intercityrijtuigen (ICRm) en op dit moment wordt het Verlengd interregiomaterieel (VIRM-2/3) voorzien van folie op basis van de nieuwe Livery.

Uit een lifecycle analysis-onderzoek door een afstudeerder bij ons (TU Twente), is vast komen te staan dat wasfrequentie dankzij folie naar beneden kan hetgeen. Dat is qua duurzaamheid natuurlijk erg interessant”, zegt Van Son tegen SpoorPro.

Vieze Treinen
Door een tekort aan schoonmaakpersoneel staat het materieel er nu vaker wel heel erg smoezelig bij.

‘Herontwerp uitwendige reiniging’

Jon Hummel is projectmanager bij NS Projecten & Trajecten. In een interview legt hij uit wat NS doet om vieze treinen zoveel mogelijk te voorkomen. “Ik heb me veel beziggehouden met de langetermijnvisie voor het reinigen van treinen, met het programma ‘Herontwerp uitwendige reiniging’. Dit programma is gestart omdat we zien dat treinen soms vies rondrijden en we daar geen beheerst proces voor hebben.”

Hummel bevestigt dat NS werkt aan innovatieve oplossingen om het wasproces efficiënter te maken en licht een tipje van de sluier op: bijvoorbeeld het ontwikkelen van nieuwe coatings die de treinen gladder maken. “Als een oppervlak glad is, hecht er ook minder vuil aan. Zo proberen we het aantal benodigde wasbeurten te verminderen. Tegelijkertijd zijn we ook bezig met het ontwerpen van nieuwe treinwasinstallaties voor de toekomst. Die moeten sneller kunnen wassen en dat ook milieuvriendelijker en met minder water doen.”

Overigens zijn vieze treinen van alle tijden. In 2014 explodeerde de NS-community na foto’s van smerigheid als gevolg van een staking van het schoonmaakpersoneel. Daarna is het lange tijd over het algemeen heel goed gegaan. Tot nu, mede door oorzaken van buitenaf.

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad OVPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jacques Geluk

Jacques Geluk is verslaggever, journalist en redacteur voor OVPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.