Burgemeester Buma over speciale Arrivatrein: “Geweldig dat de trein naar Oldehove vernoemd is”

Vanaf woensdag 15 juni reis je mee in de WINK-trein ‘Oldehove’ van Arriva. In de trein zijn de wanden van het toilet, zowel aan de buitenzijde als binnenzijde, omgetoverd tot een ware belevenis. Historisch Centrum Leeuwarden (onderdeel van Gemeente Leeuwarden) en Arriva verzamelden de mooiste foto’s en een stukje geschiedenis, waardoor de reizigers in de coupé bijna letterlijk aan de voet van de Oldehove staan.

Een ode aan Oldehove

Dichter Melvin van Eldik onthulde met een gedicht over de toren ‘De Oldehove’ de WINK-trein met de naam ‘Oldehove’. Ook zong hij voor alle genodigden het lied ‘Een ode aan de Oldehove’. Het gedicht en het lied staan symbool voor de scheve toren in Leeuwarden. Hij vroeg Burgemeester Buma van Leeuwarden en regio directeur Milfred Hart van Arriva na de voordracht om samen een kijkje te nemen in de nieuwe WINK-trein.

WC-wanden restylen

Gemeente Leeuwarden is trots op de naam van de nieuwe WINK-trein. Om de naam van de trein echt eer aan te doen heeft Historisch Centrum Leeuwarden het toilet en de wanden er omheen mogen restylen. Burgemeester Buma van Leeuwarden over de trein: “Wij vinden het geweldig dat de trein vernoemd is naar de Oldehove. De trots van Leeuwarden. Historisch Centrum Leeuwarden beheert de Oldehove sinds 2010. Het is heel positieve PR, die hopelijk belangstelling gaat oproepen om de Oldehove te beklimmen.”

In 1529 startte de bouw van deze scheve, kromme en niet afgemaakte toren. Het was de bedoeling dat naast de Oldehove een nieuwe kerk zou verrijzen ter vervanging van de oude Sint Vituskerk, maar daar is het nooit van gekomen. Het zat bouwmeester Jacob van Aaken niet mee, want al tijdens de bouw zakte de toren scheef. Er is nog geprobeerd op de scheve onderbouw loodrecht verder te metselen, maar helaas zonder het gewenste resultaat. De bouw is in 1533 stopgezet en nooit meer hervat. De toren had minstens twee keer zo hoog moeten worden.

WINK-trein

De Oldehove-trein is één van de 18 nieuwe WINK-treinen die met behulp van een namenwedstrijd een unieke naam van een bestemming heeft gekregen. Na 700 unieke inzendingen en bijna 10.000 stemmen selecteerde de jury uiteindelijk 18 bestemmingen. Samen met de naamgevers tovert Arriva de toiletten en de wanden er omheen in de treinen om tot een ware belevenis. De WINK-treinen rijden op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO), een synthetische diesel, waardoor een CO2 reductie van 90 procent gerealiseerd wordt.

Meer weten over alle innovaties binnen de spoorsector? Kom dan naar RailTech Europe, 21 Juni staat in het teken van het Digitale Spoor, zoals ERTMS, ATO en digitale communicatie. Klink hier voor registratie en meer informatie.

Onderwerpen:

Auteur: Sander van Vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.