SGM-Sprinter NS

Foto-album: SGM Sprinter gaat na 46 jaar met pensioen

NS maakt zaterdag na 46 jaar de laatste rit met het Stadgewestelijk Materieel (SGM), de eerste Sprinter die de vervoerder onder die naam inzette. De trein is verouderd en de nieuwe Sprinter (Sprinter Nieuwe Generatie) komt ervoor in de plaats. Een laatste SGM gaat naar het Spoorwegmuseum. Bekijk onderin het artikel een foto-album van de SGM door de jaren heen.

In totaal heeft NS 90 SGM-treinstellen gehad, die zijn gebouwd door treinenbouwer Talbot. Reizigers kwamen de treinen de afgelopen jaren al steeds minder tegen. De afgelopen maanden reden er nog 25 treinstellen van dit type rond, onder andere tussen Den Haag en Dordrecht en Utrecht en Baarn.

De Sprinter: stoptrein zonder toilet

De ‘Sprinter’ van de vorige generatie staat in het collectieve geheugen gegrift om het ontbreken van een toilet. Na het afscheid van de laatste SGM heeft vanaf dan elke NS-trein airconditioning en een toilet. Ook hebben alle Sprinters dan een gelijkvloerse instap.

De allereerste Sprinter

In maart 1975 kwam de allereerste SGM uit de fabriek, gekenmerkt door brede deuren en meer motoren dan ouder materieel.  De trein kenmerkte zich doordat hij snel kon optrekken en afremmen, en maar kort op de stations hoefde te stoppen.Vanaf 1977reed het toestel op de Zoetermeer Stadslijn.

Tot 1983 kocht NS in totaal 90 SGM-treinstellen, 30 tweedelige en 60 driedelige. Ze reden vooral veel rond Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. In de jaren ’90 kwamen reizigers de SGM als SpitsPendel ook tegen tussen Vlaardingen en Rotterdam en als StrandSprinter van Haarlem naar Zandvoort.

Metamorfose

Begin jaren 2000 kreeg de SGM een complete metamorfose. De typerende kleur geel veranderde naar een combinatie van wit, blauw en geel Tegelijk werd het interieur volledig vernieuwd. De SGM werd het voorbeeld voor alle nieuwe sprinters die NS daarna aanschafte. Tegelijkertijd werd de bijnaam Sprinter de standaard voor het regionale treinverkeer van NS, in plaats van ‘Stoptrein’. Eind 2018 kwam de Sprinter Nieuwe Generatie op het spoor die de oude Sprinter vervangt. Vanaf toen is NS stapsgewijs begonnen met het verkleinen van het aantal Sprinters op het spoor.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Foto-album: SGM Sprinter gaat na 46 jaar met pensioen | SpoorPro.nl
SGM-Sprinter NS

Foto-album: SGM Sprinter gaat na 46 jaar met pensioen

NS maakt zaterdag na 46 jaar de laatste rit met het Stadgewestelijk Materieel (SGM), de eerste Sprinter die de vervoerder onder die naam inzette. De trein is verouderd en de nieuwe Sprinter (Sprinter Nieuwe Generatie) komt ervoor in de plaats. Een laatste SGM gaat naar het Spoorwegmuseum. Bekijk onderin het artikel een foto-album van de SGM door de jaren heen.

In totaal heeft NS 90 SGM-treinstellen gehad, die zijn gebouwd door treinenbouwer Talbot. Reizigers kwamen de treinen de afgelopen jaren al steeds minder tegen. De afgelopen maanden reden er nog 25 treinstellen van dit type rond, onder andere tussen Den Haag en Dordrecht en Utrecht en Baarn.

De Sprinter: stoptrein zonder toilet

De ‘Sprinter’ van de vorige generatie staat in het collectieve geheugen gegrift om het ontbreken van een toilet. Na het afscheid van de laatste SGM heeft vanaf dan elke NS-trein airconditioning en een toilet. Ook hebben alle Sprinters dan een gelijkvloerse instap.

De allereerste Sprinter

In maart 1975 kwam de allereerste SGM uit de fabriek, gekenmerkt door brede deuren en meer motoren dan ouder materieel.  De trein kenmerkte zich doordat hij snel kon optrekken en afremmen, en maar kort op de stations hoefde te stoppen.Vanaf 1977reed het toestel op de Zoetermeer Stadslijn.

Tot 1983 kocht NS in totaal 90 SGM-treinstellen, 30 tweedelige en 60 driedelige. Ze reden vooral veel rond Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. In de jaren ’90 kwamen reizigers de SGM als SpitsPendel ook tegen tussen Vlaardingen en Rotterdam en als StrandSprinter van Haarlem naar Zandvoort.

Metamorfose

Begin jaren 2000 kreeg de SGM een complete metamorfose. De typerende kleur geel veranderde naar een combinatie van wit, blauw en geel Tegelijk werd het interieur volledig vernieuwd. De SGM werd het voorbeeld voor alle nieuwe sprinters die NS daarna aanschafte. Tegelijkertijd werd de bijnaam Sprinter de standaard voor het regionale treinverkeer van NS, in plaats van ‘Stoptrein’. Eind 2018 kwam de Sprinter Nieuwe Generatie op het spoor die de oude Sprinter vervangt. Vanaf toen is NS stapsgewijs begonnen met het verkleinen van het aantal Sprinters op het spoor.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.