AVENTRA_Hydrogen_SMC

Overeenkomst voor eerste vloot van waterstoftreinen getekend in Verenigd Koninkrijk

Alstom en Eversholt Rail, eigenaar en financierder van treinen in Groot-Brittannië, hebben deze week een memorandum van overeenstemming aangekondigd voor de levering van de eerste vloot waterstoftreinen ooit in het Verenigd Koninkrijk.

De twee bedrijven hebben afgesproken om samen te werken en zullen technische en commerciële informatie delen die nodig is zodat Alstom een vloot van tien op waterstof aangedreven meervoudige eenheden (HMU’s) bestaande uit drie wagons kan ontwerpen, bouwen, in dienst stellen en ondersteunen. Deze zullen door Alstom in Groot-Brittannië worden gebouwd. Voor de nieuwe HMU-vloot zal de laatste evolutie van het Alstom Aventra-platform worden gebruikt en het is de bedoeling dat de definitieve contracten voor de vloot begin 2022 worden getekend.

CO2-uitstoot beperken

Dit initiatief sluit aan bij de ambities van de Britse en Schotse overheid om de uitstoot van CO2 op de spoorwegen te beperken tot en met 2040. Alstom is een wereldleider op het gebied van oplossingen voor rollend materieel en was het eerste bedrijf in de wereld dat een op waterstof aangedreven trein fabriceerde, de Coradia iLint. Deze trein rijdt in Duitsland.

Alstom en Eversholt Rail hebben al eerder samengewerkt aan een waterstofoplossing voor rollend materieel voor de Britse spoorsector: het omzetten van een bestaande met elektrische motoren aangedreven meervoudige eenheid (EMU) naar waterstof – het ‘Breeze’ project. Beide bedrijven geloven dat er een markt is voor een vloot van nieuwe treinen die gebruikt kunnen worden door spoorwegmaatschappijen in heel Groot-Brittannië.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Overeenkomst voor eerste vloot van waterstoftreinen getekend in Verenigd Koninkrijk | SpoorPro.nl
AVENTRA_Hydrogen_SMC

Overeenkomst voor eerste vloot van waterstoftreinen getekend in Verenigd Koninkrijk

Alstom en Eversholt Rail, eigenaar en financierder van treinen in Groot-Brittannië, hebben deze week een memorandum van overeenstemming aangekondigd voor de levering van de eerste vloot waterstoftreinen ooit in het Verenigd Koninkrijk.

De twee bedrijven hebben afgesproken om samen te werken en zullen technische en commerciële informatie delen die nodig is zodat Alstom een vloot van tien op waterstof aangedreven meervoudige eenheden (HMU’s) bestaande uit drie wagons kan ontwerpen, bouwen, in dienst stellen en ondersteunen. Deze zullen door Alstom in Groot-Brittannië worden gebouwd. Voor de nieuwe HMU-vloot zal de laatste evolutie van het Alstom Aventra-platform worden gebruikt en het is de bedoeling dat de definitieve contracten voor de vloot begin 2022 worden getekend.

CO2-uitstoot beperken

Dit initiatief sluit aan bij de ambities van de Britse en Schotse overheid om de uitstoot van CO2 op de spoorwegen te beperken tot en met 2040. Alstom is een wereldleider op het gebied van oplossingen voor rollend materieel en was het eerste bedrijf in de wereld dat een op waterstof aangedreven trein fabriceerde, de Coradia iLint. Deze trein rijdt in Duitsland.

Alstom en Eversholt Rail hebben al eerder samengewerkt aan een waterstofoplossing voor rollend materieel voor de Britse spoorsector: het omzetten van een bestaande met elektrische motoren aangedreven meervoudige eenheid (EMU) naar waterstof – het ‘Breeze’ project. Beide bedrijven geloven dat er een markt is voor een vloot van nieuwe treinen die gebruikt kunnen worden door spoorwegmaatschappijen in heel Groot-Brittannië.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.