Reiziger in NS-trein maakt gebruik van WiFi

Nieuwe NS-app moet zakelijke reiziger terug de trein in trekken

Spoorvervoerder NS is deze week gestart met een nieuwe dienst waarmee werknemers zelf hun reis van deur tot deur kunnen plannen. Ze hebben daarbij de keuze uit verschillende vervoersmiddelen. NS Go, zoals de app heet, kan door werkgevers worden afgesloten en is onderdeel van de strategie van NS om na corona weer meer reizigers in de trein te krijgen.

Ruim 70 procent van de reizigers die voor corona gebruik maakte van de trein is inmiddels terug, maar de grote afwezige blijkt de zakelijke reiziger te zijn, constateert NS. Bijna de helft van de zakelijke reizigers stapt nog niet in de trein voor woon-werkverkeer en afspraken buiten de deur. De nieuwe app moet zakelijke reizigers verleiden om de trein weer te pakken. Door zakelijke reizigers meer flexibiliteit te bieden.

Gebeurt dat niet, dan heeft dat grote gevolgen voor de omzet van het bedrijf, zei Ivo Steffens, directeur commercie bij NS tegen BNR. De zakelijke reiziger zit vaker in de eerste klas, dus dat betekent een betere opbrengst per reiskilometer. Het is daarmee een ontzettend belangrijke doelgroep voor NS. Steffens verwacht dat het zeker nog tot 2024 duurt voordat het aantal zakelijke reizigers weer terug is op het niveau van voor de coronacrisis.

Taxi bij slecht weer

Met NS Go kunnen werkgevers zelf bepalen wanneer werknemers welke vervoersmiddelen kunnen gebruiken, bijvoorbeeld afhankelijk van de locatie en het doel van de reis. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld bij slecht weer instellen dat medewerkers de mogelijkheid hebben om een taxi te bestellen. Een van de eerste gebruikers is de Amsterdamse effectenbeurs Euronext. Via de NS-app kunnen hun werknemers alle ritten met fiets, trein, auto plannen, boeken en declareren.

NS Go app

“Niemand weet hoe het einde van corona zal verlopen en niemand weet precies hoe het reisgedrag en het thuiswerkbeleid na de pandemie eruit komt te zien”, zegt Steffens. “We merken dat werkgevers daarmee worstelen. Onze nieuwe dienst gaat uit van die onzekerheid, waardoor werkgevers altijd het juiste vervoer aan hun werknemers kunnen bieden, ongeacht of je elke dag naar je werk gaat of alleen maar sporadisch. En zonder bonnetjes die gedeclareerd moeten worden”.

Sturen op reiskosten

Uit gesprekken die NS de afgelopen maanden met werkgevers heeft gevoerd blijkt dat werkgevers meer zelf willen sturen op het reisbeleid van hun werknemers. Om op die manier ook meer grip te krijgen op de reiskosten. Volgens Steffens willen ze ook andere afwegingen maken zoals personeel stimuleren om wat vaker de auto te laten staan in het kader van duurzaamheid, maar ook om de vitaliteit van medewerkers. Iemand die het openbaar vervoer gebruikt komt volgens NS meer in beweging.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe NS-app moet zakelijke reiziger terug de trein in trekken | SpoorPro.nl
Reiziger in NS-trein maakt gebruik van WiFi

Nieuwe NS-app moet zakelijke reiziger terug de trein in trekken

Spoorvervoerder NS is deze week gestart met een nieuwe dienst waarmee werknemers zelf hun reis van deur tot deur kunnen plannen. Ze hebben daarbij de keuze uit verschillende vervoersmiddelen. NS Go, zoals de app heet, kan door werkgevers worden afgesloten en is onderdeel van de strategie van NS om na corona weer meer reizigers in de trein te krijgen.

Ruim 70 procent van de reizigers die voor corona gebruik maakte van de trein is inmiddels terug, maar de grote afwezige blijkt de zakelijke reiziger te zijn, constateert NS. Bijna de helft van de zakelijke reizigers stapt nog niet in de trein voor woon-werkverkeer en afspraken buiten de deur. De nieuwe app moet zakelijke reizigers verleiden om de trein weer te pakken. Door zakelijke reizigers meer flexibiliteit te bieden.

Gebeurt dat niet, dan heeft dat grote gevolgen voor de omzet van het bedrijf, zei Ivo Steffens, directeur commercie bij NS tegen BNR. De zakelijke reiziger zit vaker in de eerste klas, dus dat betekent een betere opbrengst per reiskilometer. Het is daarmee een ontzettend belangrijke doelgroep voor NS. Steffens verwacht dat het zeker nog tot 2024 duurt voordat het aantal zakelijke reizigers weer terug is op het niveau van voor de coronacrisis.

Taxi bij slecht weer

Met NS Go kunnen werkgevers zelf bepalen wanneer werknemers welke vervoersmiddelen kunnen gebruiken, bijvoorbeeld afhankelijk van de locatie en het doel van de reis. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld bij slecht weer instellen dat medewerkers de mogelijkheid hebben om een taxi te bestellen. Een van de eerste gebruikers is de Amsterdamse effectenbeurs Euronext. Via de NS-app kunnen hun werknemers alle ritten met fiets, trein, auto plannen, boeken en declareren.

NS Go app

“Niemand weet hoe het einde van corona zal verlopen en niemand weet precies hoe het reisgedrag en het thuiswerkbeleid na de pandemie eruit komt te zien”, zegt Steffens. “We merken dat werkgevers daarmee worstelen. Onze nieuwe dienst gaat uit van die onzekerheid, waardoor werkgevers altijd het juiste vervoer aan hun werknemers kunnen bieden, ongeacht of je elke dag naar je werk gaat of alleen maar sporadisch. En zonder bonnetjes die gedeclareerd moeten worden”.

Sturen op reiskosten

Uit gesprekken die NS de afgelopen maanden met werkgevers heeft gevoerd blijkt dat werkgevers meer zelf willen sturen op het reisbeleid van hun werknemers. Om op die manier ook meer grip te krijgen op de reiskosten. Volgens Steffens willen ze ook andere afwegingen maken zoals personeel stimuleren om wat vaker de auto te laten staan in het kader van duurzaamheid, maar ook om de vitaliteit van medewerkers. Iemand die het openbaar vervoer gebruikt komt volgens NS meer in beweging.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.