ICE-4-Giruno-en-TGV-Euroduplex-treinen

Twintig landen tekenen intentieverklaring Trans Europ Express 2.0

Het plan van de Duitse overheid voor een trans-Europees netwerk van (nacht)treinverbindingen kan op veel steun rekenen vanuit de Europese lidstaten. Tot nu toe ondertekenden twintig Europese landen, waaronder Nederland de intentieverklaring om mee te werken aan de wedergeboorte van de Trans Europ Express uit de jaren 50. Dat blijkt uit het pas verschenen voortgangsrapport van het Platform International Rail Passenger Transport (IRP) waarin de Europese transportministers samenwerken aan de verbetering van internationale treinverbindingen.    

De intentieverklaring heeft als doel het Europees spoornetwerk voor personenvervoer te versterken over afstanden van meer dan 600 kilometer door meerdere landen, met snelheden vanaf 100-160 kilometer per uur. In de Letter of Intent zijn ook de verbindingen ogenomen die voor Nederland belangrijk zijn om goed aan te sluiten op het Trans Europ Express (TEE) 2.0 netwerk.

Intentieverklaring

Duitsland presenteerde het initiatief TEE 2.0 tijdens de Third Rail Summit op 17 mei, waar ook de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven haar steun aan dit initiatief uitsprak. De presentatie werd tevens ondersteund door Oostenrijk, Frankrijk en België. Inmiddels hebben twintig landen de Letter of Intent getekend. Bekijk de brief hier.

Uit het verslag van het Platform International Rail Passenger Transport blijkt verder het voornemen om andere Europese initiatieven om de internationale verbindingen te verbeteren zo veel mogelijk te combineren. Zo worden onder meer het concept van een Europese reguliere dienstregeling Europatakt en het Time Tabel Redesign TTR van RailNetEurope genoemd.

Internationale dienstregelingen

“TEE 2.0-verbindingen moeten worden ontwikkeld en georganiseerd door geïnteresseerde spoorwegondernemingen, met name beschikbaarheid van rollend materieel. De discussie tussen Europese Commissie, EU-lidstaten en RailNetEurope (RNE) over een Europese dienstregeling moet uitgaan van de behoeften en belangen van nationale en internationale reizigers- en goederenvervoer per spoor. En dat in een open markt. Verder moet gestreefd worden naar een implementatie van de dienstregeling in 2025, zoals beoogd door RNE.”

Volgens de transportministers met de Europese wetgever worden gevraagd deze aanpak te bevorderen. En
daarnaast de ontwikkeling te bevorderen van een internationale niet-discriminerende capaciteitsstrategie door de belanghebbenden voor reizigersvervoer per spoor. Dit door het integreren van landelijke dienstregelingen.

Korte afstandsvluchten

Verder zou het concept TEE 2.0 verder moeten worden ontwikkeld volgens de marktvraag met onder meer als doel aantrekkelijke reistijden en goede en betrouwbare verbindingen in vergelijking met Europese korte afstandsvluchten.

“De Implementatie van een concept zoals TEE 2.0 vereist het wegnemen van barrières voor het starten van internationale diensten.” Verder zou de Europese Commissie een voorstel moeten indienen, zoals vermeld in de Slimme en duurzamen mobiliteitsstrategie, om ten minste vijftien pilotprojecten voor internationale treinreizen op te zetten.

Diensten die rekening houden met marktontwikkelingen, technologische innovaties, bestaande concepten zoals de TEE 2.0 en de basisprincipes van de Single European Railway Area. Het platform bereidt een aanbeveling voor voor deze pilotlijnen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.