Nederlandse en Belgische nachttreinen trekken samen verder op

Nieuwe nachttreinexploitanten European Sleeper en Moonlight Express hebben aangekondigd samen verder te gaan onder de naam European Sleeper en ontwikkelen een nachttrein die Brussel, Amsterdam, Berlijn en Praag verbindt. De trein gaat vanaf april 2022 rijden.

Zowel de Nederlandse start-up European Sleeper als het Belgische Moonlight Express zijn vorig jaar zelfstandig gestart met de aanleg van een netwerk van nachttreinen vanuit Nederland en België. Met zowel vergelijkbare routes als doelstellingen, is het misschien niet voor iedereen een verrassing dat de twee start-ups zullen doorgaan als één bedrijf.

Eén sterke nachttreinspecialist

“We hebben besloten om één sterke nachttreinspecialist te ontwikkelen, in plaats van twee concurrerende initiatieven”, meldt European Sleeper. De trein zal de eerste maanden drie keer per week rijden, daarna ‘waarschijnlijk dagelijks’. Reistijden en ticketkosten worden binnenkort bekend gemaakt, aldus het bedrijf.

European Sleeper startte in mei met de verkoop van aandelen, wat een groot succes bleek. Alle aandelen waren in slechts 15 minuten uitverkocht door meer dan 350 investeerders uit heel Europa. European Sleeper is een coöperatie, wat betekent dat grote investeerders lid worden en zeggenschap hebben over de bedrijfsstrategie.

Bestemmingen

Wat betreft de bestemming van de eerste nachttrein van het bedrijf, worden de oorspronkelijke plannen van European Sleeper behouden. Moonlight Express had oorspronkelijk plannen om Brussel via Luik met Berlijn te verbinden, maar deze bestemming staat niet op de lijst van European Sleeper. De trein rijdt zoals gepland door naar Praag.

De bestemmingen van Europese Sleeper

Om de nachttrein te realiseren, werkt het bedrijf samen met de in Tsjechië gevestigde particuliere operator RegioJet. Naast de verbinding Praag – Berlijn – Amsterdam – Brussel zijn RegioJet en European Sleeper van plan om samen verdere nachttreinverbindingen op andere routes in Centraal-Europa te ontwikkelen. De Tsjechische nachttreinen exploitant investeert dan ook in de groei van hun vloot van langeafstandstreinen.

RegioJEt heeft de eerste twee van de vijftien Bombardier TRAXX MS3-multisysteemlocomotieven al ontvangen en is van plan om in 2021 aanzienlijke investeringen te doen in de uitbreiding van het rollend materieel. Naast de 50 treinwagons die het bedrijf onlangs heeft verworven, komen daar nog minstens 70 rijtuigen bij in 2021. Dit betekent een verdere uitbreiding van de vloot met ruim een ​​derde, wat optelt tot in totaal 300 wagons voor dag- en nachtverbindingen over lange afstand.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.