Plan U op aansluitspoor HSL bij Hoofddorp

Stichting organiseert treinsafari langs heropende spoormusea

Om te vieren dat de vele spoorwegmusea die Nederland rijk is, weer open mogen, organiseert Stichting Holland Spoor/Roestrijden.nl op 3 en 4 juli een tweedaagse rondrit langs verschillende museumspoorlijnen en spoorwegmusea. Voor de rit wordt een Plan U 151 dieseltrein uit 1963 ingezet. 

De rit vertrekt in Amersfoort en voert daarna via de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) in Apeldoorn naar Simpelveld waar de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) zijn nieuwe bordessein zal presenteren. Dit is een metalen basispaal met daarop een bordes, voorzien van een tweetal mechanische seinarmen. Van dit sein op de Miljoenenlijn tussen Simpelveld en Kerkrade was nog een groot aantal originele onderdelen bewaard gebleven, de ontbrekende paal met bordes kon mede met behulp van financiële steun van de Stichting Holland Spoor/Roestrijden.nl opnieuw worden gemaakt.

Beneluxtrein

De eerste dag eindigt in het Zeeuwse Goes waar het rijdende museum Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) de vernieuwingen aan het emplacement van Goes laat zien. Na een overnachting die de deelnemers zelf moeten organiseren gaat de rit op 4 juli verder naar de restauratiewerkplaats van Spoorijzer in Roosendaal waar op dit moment onder meer de Beneluxtrein en Hondenkop 766 uit de jaren 50 van de Stichting Hondekop een restauratie ondergaan. De volgende bestemming is Hoorn-Medemblik voor een fotostop en vervolgens terug naar Amersfoort waar de Plan U tegen de avond eerst haltert op het perron van het Spoorwegmuseum. Het museum zelf is dan weliswaar al gesloten, maar volgens Jeroen Mooij van Roestrijden.nl is er ook dan nog genoeg te zien. Het eindstation is Amersfoort.

“We hebben er dan heel wat kilometers opzitten met een trein die nog niet zo lang geleden op de nominatie stond om gesloopt te worden”, zegt Mooij. “Deze Plan U 151 werd door 2454Crew overgenomen van een andere museumvereniging voor onderdelen om Plan U 115 mee op te knappen. Maar de 151 bleek er beter aan toe te zijn dan het oorspronkelijke project. De rollen werden daarom omgedraaid. Het project is 90 procent gesponsord door Roestrijden.nl. Omdat het een diesel is, is hij heel erg geschikt voor roestrijden met name op de HSL en na werkzaamheden aan de bovenleiding. Omdat je niet afhankelijk bent van de spanning van de bovenleiding. Verder beschikt dit stel over het benodigde aantal assen en heb je in de trein voldoende ruimte instructie te geven aan medewerkers van spoorbedrijven.”

Zestien jaar stilstand

De motor van de Plan U 151 had zestien jaar niet gedraaid en werd in negen maanden tijd van redelijk rijdend wrak omgetoverd tot een goed rijdende trein. In coronajaar 2020 was het volgens Mooij de enige museumtrein die nog regelmatig reed. En in februari dit jaar werd hij ook ingezet om het spoor sneeuw en ijsvrij te krijgen. Het plan om een rondrit langs de Nederlandse spoormusea te maken ontstond toen de stichting een uitnodiging kreeg van de ZLSM om bij de officiële ingebruikname van het bordessein te zijn. “Het is het laatste spoormuseum dat weer opengaat sinds de lockdown, om dat te vieren en om liefhebbers de kans te geven om met de Plan U mee te rijden, organiseren we deze safari. De musea hebben het heel zwaar gehad omdat ze werken zonder subsidie en coronasteun. We hopen ze zo een duwtje in de rug te kunnen geven.”

De stops zijn te kort om de musea en hun materieel helemaal te bekijken, maar meer bedoeld als een vogelvlucht langs hetgeen Nederland te bieden heeft. “Als Japanse of Amerikaanse toeristen gaan we met ons fototoestel in de aanslag in sneltreinvaart het land door.”

Donatie

De treinsafari wordt georganiseerd door Roestrijden.nl met medewerking van 2454CREW die eigenaar is van de Plan U en Railexperts. De kosten voor deelname bedragen 100 euro voor twee dagen en 65 euro voor een dag.
Net als alle andere opbrengsten uit de werkzaamheden van Stichting Holland Spoor – Roestrijden.nl worden de opbrengsten uit dit weekend gebruikt als donatie voor Nederlands railerfgoed. Aanmelden kan door een mail te sturen naar safari@shsrail.nl. “Op dit moment zijn we voor tachtig procent volgeboekt waarbij vrijwel iedereen kiest voor beide dagen. We houden het aantal plaatsen beperkt zodat we een raam per reiziger kunnen aanhouden. Dat is wel zo veilig met de risico’s van corona en daarnaast een stuk comfortabel dan een volle trein als het heel warm wordt. We hebben namelijk geen airco, maar alle raampjes kunnen wel open.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.