Digital Automatic Coupling DAC

Shift2Rail zoekt innovaties voor digitaal automatisch koppelen

Shift2Rail roept de markt op om ideeën in te dienen voor twee projecten in een ‘call for proposals’. Daarbij gaat het om het doorontwikkelen van Digital Automatic Coupling (DAC) en in hoeverre onderzoek en innovatie de spoorsector aantrekkelijk maakt als werkplek. Er is 1,8 miljoen cofinanciering beschikbaar gesteld uit het subsidieprogramma Horizon 2020.

Shift2Rail (S2R), het Europese spoorweginitiatief dat tot doel heeft de toepassing van nieuwe en geavanceerde technologie in het spoor te versnellen, doet een nieuwe oproep tot het indienen van voorstellen. De eerste gaat over Digital Automatic Coupling (DAC), een systeem om rollend materieel in een goederentrein zowel fysiek als digitaal automatisch te koppelen en ontkoppelen.

Het systeem biedt veel voordelen ten opzichte van huidige handmatige koppelen: het vergroten van de netwerkcapaciteit, het verminderen van het rangeren van treinen, het verminderen van handmatige processen en het mogelijk maken van voorspellend onderhoud.

Open model

Het doel van het Europese DAC Delivery Program (EDDP) is dat tegen 2030 alle goederenwagons (600.000+) in Europa automatisch en digitaal gekoppeld kunnen worden. Hiervoor wil het een open, operationeel getest, veilig en duurzaam Europees DAC-model ontwikkelen dat klaar is voor massaproductie en implementatie. Eind 2021 moet het definitieve open ontwerp van het geselecteerde model worden opgeleverd.

S2R is op zoek naar oplossingen voor de uitdagingen waar de ontwikkeling van DAC mee wordt geconfronteerd, en om de huidige DAC Type 4 naar een Type 5 te krijgen, dat automatische ontkoppeling mogelijk maakt als een schaalbare oplossing. Het omvat het waarborgen dat het beheer van het EDDP (European DAC Delivery Program) en de betrokkenheid van belanghebbenden uit een breed geografisch bereik komt en nauw samenwerkt met S2R. Het project duurt ongeveer 18 maanden.

Projectvoorstellen moeten ook betrekking hebben op:

  • DAC technische specificaties voor verbeterd systeemprototype van het energie- en communicatiesysteem. Geharmoniseerde elektrische en communicatiesystemen zijn een voorwaarde voor de toekomstige intelligente vracht wagons / treinen. Deze activiteit moet de vertaling van de gebruikersvereisten naar een systeemarchitectuur garanderen en de beoordeling van hun impact op de architectuur en technische parameters voor de wagen- / locomotiefsysteem.
  • Europese DAC-migratieconcepten en -planning. het meest geschikte geselecteerde migratiescenario moet worden gedetailleerd, met een algeheel tijdschema met individuele stappen die moeten worden genomen voor aan verkeer / activa gerelateerde conversie prioriteiten, overgangsconcepten voor verschillende verkeerssegmenten en regio’s.
  • De vaardigheden die nodig zijn voor de migratie. Dit omvat een analyse van hoe het personeel werkt, verandert in evenwicht tussen duidelijke voordelen en nieuwe uitdagingen. Nieuwe vereiste vaardigheden moeten worden geanalyseerd en de behoeften aan onderwijs, herscholing van personeel en bv. ergonomische optimalisatie moet worden beoordeeld.

Onderzoek en innovatie

De tweede oproep is bedoeld om inzicht te krijgen in de impact van S2R’s onderzoek en of dit aansluit bij de behoeften van de spoorsector. Het project, dat ongeveer 12 maanden zal duren, begint met een onderzoek naar het materiaal dat al beschikbaar is op de website van Shift2Rail.

De gekozen partij voert een top-down analyse uit en definieert de belangrijkste stakeholders voor zowel het personen- als het goederenvervoer en hun belangrijkste voorwaarden voor naadloze en geoptimaliseerde reizen met het spoor.

Deze analyse moet worden afgezet tegen de uitkomst van S2R en de verwachte impact van de opvolger van Europe’s Rail R&I, en ook om de obstakels en de belangrijkste succesfactoren van het spoorwegsysteem te bepalen om meer vracht- en passagiersklanten aan te trekken als onderdeel van een multimodaal transport- en mobiliteitsnetwerk.

Het project zal ook de impact beoordelen van de bestaande, lopende en toekomstige onderzoek & innovatie-activiteiten in de spoorwegsector die worden ondersteund door S2R en zijn opvolger op de maatschappelijke uitdagingen met een specifieke focus op duurzaamheid, digitaal, productie en stedelijke mobiliteit.

De oproep staat open voor zowel S2R-leden als andere geïnteresseerde partijen. Inzendingen worden geaccepteerd tot 18 mei 2021.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Esther Geerts

Redacteur van RailTech.com

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.