Een reiziger stapt in een ICE-trein op station Arnhem, foto: ProRail

Coalitie: treinverbinding tussen Randstad, Arnhem en Rhein-Ruhr verbeteren en versnellen

De treinverbinding tussen Randstad, Arnhem en metropoolregio Rhein-Ruhr moet sneller, betrouwbaarder en frequenter. Dat schrijft een brede coalitie van metropoolregio’s, provincies, Regio Foodvalley, Euregio Rijn-Waal, NS en reizigersvereniging Rover in een brief aan de informateur Tjeenk Willink van het nieuwe kabinet.

De coalitie, waarin metropoolregio’s Amsterdam en Arnhem-Nijmegen en provincies Utrecht en Gelderland zijn vertegenwoordigd, roept op tot investeringen om onder andere de capaciteit op het spoor en de maximale snelheid te verhogen.

Spoorcorridor

De coalitie wijst erop dat de spoorcorridor tussen Randstad, Arnhem en de Duitse metropoolregio Rhein-Ruhr meer dan 18 miljoen mensen aan beide zijden van de grens verbindt. Volgens Hubert Bruls, voorzitter van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen, ontbreekt echter een snelle en betrouwbare spoorverbinding tussen deze gebieden.

“De huidige ICE naar Frankfurt rijdt slechts óm de twee uur”, stelt hij. “En overstappen naar andere bestemmingen in Duitsland kost vaak veel tijd. Het versterken van deze spoorcorridor verbindt het economisch potentieel van deze topregio’s. En dat zorgt voor een enorme stimulans.”

Klimaatdoelstellingen

De coalitie wijst erop dat investeren in deze spoorcorridor goed aansluit bij de Europese klimaatdoelstellingen. Bruls: “Treinen stoten minder CO2 per passagier uit dan vliegtuigen en auto’s. Ieder jaar vliegen nu nog circa 1,8 miljoen mensen tussen Schiphol en Düsseldorf, Köln/Bonn, Frankfurt, Stuttgart en Basel. Terwijl de trein op deze afstanden een prima alternatief is.”

Hij wist erop dat de investeringen daarnaast nodig zijn om meer woningen te kunnen bouwen en tegelijkertijd de regio’s leefbaar te houden. “Alleen al in de regio Arnhem-Nijmegen worden tot 2025 20.000 woningen gebouwd. En op de lange termijn zelfs 50.000 tot 60.000 woningen. Met investeringen in het spoor wordt de keuze voor de trein aantrekkelijker en helpen we voorkomen dat wegen dichtlopen.”

Investeringen

Verder zorgen de investeringen volgens de coalitie voor een betere en duurzamere treinverbinding van Nederland met de rest van Europa. Duitsland investeert op dit moment in een uitgebreid ICE-netwerk waarin station Duisburg een prominent spoorknooppunt wordt. Aansluiting van het Nederlandse spoor op het Duitse ICE-netwerk via Arnhem en Duisburg zou dan “een logische stap” zijn.

De coalitie wijst erop dat op dit moment op het huidige spoor tussen Randstad, Arnhem en Ruhrgebied rijden te veel verschillende treinen met verschillende snelheden rijden, wat de groei van zowel nationaal als internationaal treinverkeer beperkt. Daarom zou de spoorcorridor doorontwikkeld moeten worden naar het niveau van een  “Europese hoofdcorridor voor snel, frequent en betrouwbaar internationaal, nationaal en regionaal vervoer”.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Coalitie: treinverbinding tussen Randstad, Arnhem en Rhein-Ruhr verbeteren en versnellen”

Christiaan D|03.05.21|15:48

Vanaf BRU / DUS is vliegen vaak goedkoper dan via AMS terwijl je bijv. met KLM wel een tussenstop op Schiphol hebt. Ook is de trein vaker duurder dan het vliegtuig, niet dat ik zeg dat vliegen duurder moet worden, maar de trein juist goedkoper.

Wilt Bruls de drukte op het spoor tussen Arnhem en het Ruhrgebied ontzien, dan moet hij zich ook hard maken voor reactivering spoor Nijmegen – Kleef. Wellicht ondergronds spoor + perron in Groesbeek om zo deze gemeente (Berg & Dal) tevreden te houden.

Christiaan D|03.05.21|15:52

Ook wil ik er aan toevoegen, dat de steden Nijmegen en Kleef flink groeiende zijn en meer potentieel heeft, plus dat er tegenwoordig milieuvriendelijke lightrail treinen zijn. De nieuwste Stadler WINK treinen zijn daar een perfect voorbeeld van.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.