Een Dieseltrein van NS van het type DM 90, buffel

Ferotrans beschuldigt Poolse koper NS-Buffels van illegaal transport

De Roemeense spoorvervoerder die vier jaar geleden 48 DM’90-dieseltreinen van NS overnam, maar nooit kwam ophalen, beschuldigt NS en de huidige koper van deze Buffels nu van illegale praktijken. Het Poolse SKPL zou vier Buffels zonder vergunning via Duitsland naar Polen hebben vervoerd. Onzin, zegt SKPL. Het in een juridische strijd met NS verwikkelde Ferotrans lijkt met deze beschuldigingen een laatste poging te doen de treinen alsnog in handen te krijgen.

Van de 32 DM’90-treinen die NS eind 2020 verkocht aan de Poolse vervoerder SKPL, zijn er tot nu toe slechts vier naar Polen vervoerd. Volgens Ferotrans, dat de treinen oorspronkelijk zou overnemen, kampt SKPL met dezelfde problemen bij het transport van de treinen door Duitsland als het Roemeense bedrijf destijds. Ferotrans liep vast met de aanvraag van een vergunning bij de Duitse spoorwegautoriteit en beweert nu dat de eerste vier treinen illegaal door Duitsland zijn vervoerd door SKPL. Dit omdat de Poolse vervoerder geen vergunning zou hebben van de Duitse Spoorwegautoriteit voor dit uitzonderlijke vervoer.

Beveiligde opslag

De overige 28 Buffels staan nog in Nederland te wachten op transport. Ferotrans spreekt van een ‘zwaar beveiligd militair terrein in Amersfoort’, waar de treinen buiten het zicht van het publiek zouden staan. NS laat in een reactie weten dat de treinen zijn verkocht aan SKPL en dat deze als nieuwe eigenaar verantwoordelijk is voor de opslag en het transport. “Wij verlenen als verkopende partij natuurlijk wel onze medewerking waar nodig. Maar het is nu aan de Poolse koper om de treinen te stallen en naar Polen te brengen”, zegt woordvoerder Erik Kroeze.

Problemen met het transport zijn er niet volgens SKPL-woordvoerder Albert Mikolajczyk. “De eerste batch van vier treinen arriveerde volgens schema in Polen met alle benodigde vergunningen, goedkeuringen en berekeningen, die voorafgaand aan het transport waren verkregen.”

Na het eerste transport besloten SKPL en de ingeschakelde vervoerder de route in Duitsland te wijzigen. Volgens Mikolajczyk via andere grensovergangen om de overname van de treinen te vergemakkelijken en om extra koppelingswagons aan elke kant van de trein te kunnen gebruiken om de veiligheid van het transport te verbeteren. “Beide besluiten hielden verband met updates van noodzakelijke vergunningen, goedkeuringen en wijzigingen van de expeditieovereenkomst. Deze processen zijn al grotendeels afgerond en een deel is nog in behandeling, maar dit gaat  langzamer dan normaal vanwege de COVID-19-pandemie.”

Volgens SKPL was onderdeel van de overeenkomst met NS dat de resterende 28 DM’90-treinen van het terrein werden verwijderd waar NS ze had opgeslagen. De keuze in per spoor bereikbare terreinen met voldoende ruimte voor 28 treinstellen is beperkt in Nederland. De treinen staan dan ook niet geheimzinnig weggestopt op een militair terrein in Amersfoort, maar staan hier simpelweg omdat het beschikbaar was.

Opstapje

Ferotrans blijft ondertussen beweren dat het verhaal dat zij niet bereid was de treinen op te halen, niet klopt. De formaliteiten die vervoer door Duitsland mogelijk maken, namen volgens het bedrijf jaren in beslag en daarom kon zij niet met de treinen door Duitsland. SKPL zou nu met dezelfde problemen kampen, maar slaagde er wel in om in ieder geval vier treinen Duitsland door te krijgen. “Op illegale wijze”, aldus Ferotrans.

“Het is moeilijk te bevatten dat NS zaken doet met een bedrijf dat de internationale vervoersregelgeving nogal lichtvaardig opvat in die mate dat het vier DM’90-treinen door Duitsland heeft vervoerd zonder de vereiste vergunning van de Duitse Spoorwegautoriteit. Dit illegale transport had een groot ongeval kunnen veroorzaken, want de DM’90 heeft uitstekende opstaptredes. In de berekeningen van Ferotrans was het een van de verplichtingen van de Duitse Spoorwegautoriteit dat deze opstapjes verwijderd moesten worden om de perrons niet te raken.”

Vergunning

Voor NS was het lange wachten op actie vanuit Ferotrans destijds aanleiding om de koop via de rechter te ontbinden. De treinen moesten in 2019 weg uit Nijmegen waar ze gestald stonden. Na die tijd liet Ferotrans beslag leggen op de treinen, dit werd vervolgens door een rechter weer opgeheven zodat NS de treinen kon verkopen aan SKPL. Ferotrans claimt nog steeds eigenaar te zijn van alle 48 DM’90-treinen omdat het betaalde voor het buiten dienst gestelde NS-materieel. Het bedrijf zegt nu al het benodigde papierwerk voor het transport op orde te hebben en de treinen daardoor op korte termijn naar Roemenië te kunnen vervoeren.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.