Vossloh G6 Rangeerlocomotief

‘ATB-eis zet rem op introductie schone en zuinige locomotieven’

Zug Rentals, het Rotterdamse bedrijf dat bemiddelt bij het huren en verhuren van rollend materieel, heeft dinsdag samen met Railexperts een Vossloh G6-rangeerlocomotief naar Nederland gehaald. De eerste in Nederland en ondanks zijn leeftijd van vijf jaar is het een van de jongste rangeerlocomotieven in ons land. Het complexe en dure treinbeveiligingssysteem ATB houdt volgens de verhuurder de komst van nieuwe locomotieven tegen. “Terwijl je er een stikstofreductie van 96 procent mee kunt realiseren.” 

De locomotief wordt ingezet in IJmuiden voor werkzaamheden op het terrein van Tata Steel. Daarom is ATB geen vereiste. Stikstofreductie en snelle beschikbaarheid waren voor het staalbedrijf belangrijke argumenten om een G6 te huren. Na een lang controle-traject kwam vorige week het benodigde papierwerk binnen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, met een ondersteunende analyse van ProRail. Vervolgens kon de locomotief daadwerkelijk naar Nederland gehaald worden vanuit de fabriek in Duitsland. “Een historisch moment”, aldus Zug Rentals-directeur Luuk von Meijenfeldt. “Het is de eerste G6 in Nederland, en ondanks een leeftijd van vijf jaar de jongste rangeerlocomotief van dit formaat in Nederland.”

Tata Steel

Naar verwachting gaat de G6 van Zug Rentals ongeveer een jaar dienst doen bij Tata Steel in IJmuiden en is daarna beschikbaar voor een nieuwe klus. Von Meijenfeldt verwacht wel dat er op termijn meer van deze locomotieven naar Nederland komen. Dat hangt af van de belangstelling vanuit de markt. Er zijn er genoeg beschikbaar en ze zouden bijvoorbeeld goed dienst kunnen doen op de Maasvlakte of aan de randen van de Betuweroute.”

Railexperts hielp Zug Rentals bij de toelating van de G6 in Nederland en zorgde voor het transport naar ons land. Vooralsnog kan de loc hier alleen worden ingezet op private sporen en niet op het net van ProRail. “In een aantal andere Europese landen, waaronder Duitsland, Zweden en Frankrijk mag hij wel over het openbare net, maar ik verwacht wel dat hij in de toekomst in bepaalde situaties ook het Nederlandse railnet wel op mag.” De reden hiervoor is dat er geen ATB op de G6 zit. Het wachten is dus op een brede uitrol van ETCS in Nederland.

Schoonste op de markt

Dan nog zal de rol van deze relatief kleine locomotief op het openbare spoor beperkt blijven. “Het is echt een rangeerlocomotief met een lage topsnelheid, maar een openbare toelating maakt het wel een stuk makkelijker om hem door het land te verplaatsen. Technisch en regulatorisch is er echter geen enkele reden om de machine niet in Nederland toegelaten te krijgen en dat zullen we bij voldoende vraag zeker proberen.”

De G6 van Vossloh Locomotives GmbH werd in 2008 geïntroduceerd en is volgens Von Meijenfeldt een van de sterkste en schoonste drie-assige rangeerlocomotieven op de markt. Zug Rentals heeft hoge verwachtingen van de voor Nederland nieuwe locomotief, maar het succes zal ook voor een deel afhangen van de belangstelling vanuit de markt voor zo’n schone locomotief. “De meeste rangeerlocomotieven van dit formaat in Nederland dateren nog uit de jaren zestig of zelf jaren vijftig. Op basis van zogenaamde grandfather rights mogen ze hier blijven rijden, hoe vervuilend ze ook zijn. Bij Tata Steel hebben ze bewust gekozen voor deze locomotief omdat het een stikstofreductie van 96 procent betekent in vergelijking met de locomotief die hij vervangt.”

Gedifferentieerde infravergoeding

De overstap op een moderne rangeerlocomotief zorgt bij Tata Steel direct voor een forse besparing op de jaarlijkse stikstof uitstoot, wat zowel bij het bedrijf zelf als maatschappelijk hoog op de agenda is komen te staan. Een schoon productieproces is een belangrijke voorwaarde voor vergunningen en de relatie met de directe omgeving. “Het zou ons goed helpen als er in Nederland gedifferentieerd zou worden op emissies bij de infravergoeding die vervoerders moeten betalen. Nu is er geen enkele prikkel om schoon te rijden en blijft hier stokoud, enorm vervuilend materieel rondrijden.”

Een goed voorbeeld van hoe het zou kunnen is volgens Von Meijenfeldt de haven van Hamburg. De spoorinfra is daar in het bezit van het havenbedrijf. Deze berekent voor een vuile locomotief 21 euro per bediening en 6 euro voor de meest schone hybride variant. Daar tussenin liggen nog een aantal treden voor schonere voertuigen. “Bij tien tot vijfentwintig bedieningen per dag loopt de besparing flink op. Een zware incentive die zijn vruchten afwerpt in Duitsland. In het geval van de G6, die een stage 3b motor met roetfilter heeft, betekent dit een vervoerder in Hamburg 7 euro per bediening zou betalen in plaats van 21 euro.

Tijdelijke kracht

Tata Steel zet de G6 in als tijdelijke vervanger voor hun eigen rangeerlocomotief die volledig gemoderniseerd wordt bij Bemo Rail in Warmenhuizen. “In plaats van te wachten tot deze klaar is, zo’n proces neemt ongeveer een jaar in beslag, hebben ze er voor gekozen om een direct inzetbare, moderne locomotief te huren. Dit vanwege de eerder genoemde voordelen voor de stikstof-emissie.”

Naast de G6 will Zug Rentals ook de DE-18 Smart Hybrid locomotief met stage V dieselmotor en 100kW batterij in Nederland introduceren. Deze heeft een PZB en ETCS homologatie, maar net als de G6 ook geen ATB. “ATB is veel te complex en duur. Die vereiste houdt nu alle introducties van nieuwe locomotieven tegen.” Met ETCS kunnen de locomotieven wel op de Havenspoorlijn en de Betuweroute rijden en hopelijk rond 2030 op alle belangrijke goederencorridors.

“De DE-18 is op dit moment de meest moderne midcab-locomotief en de enige die Vossloh nog produceert. Door het gebrek aan prikkels loont het nu niet om oude DE6400- of G1206-locomotief in te ruilen, ondanks de diesel-, CO2-, stikstof- en roetuitstoot besparingen die te realiseren zijn. Met kortingen op de gebruikersvergoeding ter hoogte van de maatschappelijke waarde van de besparing loont het juist wel om over te stappen.” Volgens Von Meijenfeldt een gemiste kans voor het Nederlandse spoor.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “‘ATB-eis zet rem op introductie schone en zuinige locomotieven’”

A C F Sierts|18.02.21|22:28

Wat is er complex en duur aan ATB-EG? Volgens mij is het een belachelijk simpel systeem.
Er is inmiddels ook een keurige STM-ATB-EG voor. Dus wat is nou het probleem? Ik snap hier echt helemaal niks van.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.