Maglev trein met 620 km/h, Xinhua

China onthult maglev trein prototype met topsnelheid van 620 kilometer per uur

China heeft woensdag een prototype gepresenteerd van een magneettrein die een recordsnelheid van 620 kilometer per uur zou hebben. De nieuwe trein, die gebruikmaakt van hoge-temperatuur supergeleiding (HTS), werd onthuld in de stad Chengdu in het zuidwesten van China. De snelste magneettrein van China heeft op dit moment een maximale snelheid van 431 kilometer per uur.

Bij de lanceringsceremonie op 13 januari in Chengdu konden aanwezigen het 21 meter lange prototype van de locomotief langzaam over het spoor zien zweven. Op dezelfde dag werd een lijn van 165 meter gelanceerd om de nieuwe trein te testen, meldt het Chinese staatspersbureau Xinhua.

“Hoewel de theorie goed klinkt, zag iedereen het (HTS-maglev) in het verleden als laboratoriumspeelgoed, zonder tests in een echte situatie”, zegt Deng Zigang, adjunct-directeur van het onderzoekscentrum van de universiteit voor supersnel magneettransport in lagedrukbuizen.

Zwevende trein

Maglev-treinen, zwevend boven het spoor en voortgestuwd door krachtige magneten om wrijving tussen wiel en spoor te vermijden, zijn ontworpen om de snelheidsknelpunten te doorbreken waarmee hogesnelheidstreinen worden geconfronteerd. China’s eerste commerciële maglev-systeem werd in 2003 in Shanghai in gebruik genomen en heeft een maximumsnelheid van 431 kilometer per uur. Het 30 kilometer lange traject tussen het centrum en de luchthaven van Pudong is gebaseerd op de Duitse maglev-technologie van ‘elektromagnetische suspensie’ (EMS).

Vergeleken met andere maglev-technologieën is HTS-technologie meer geschikt voor het futuristische concept van supersnel transport in vacuümbuizen, waar treinen volgens experts snelheden van meer dan 1.000 kilometer per uur kunnen halen.

“De HTS-technologie kan de trein laten zweven zonder elektriciteit, en hij kan met slechts één hand worden verplaatst”, zei Deng Zigang. Volgens het Chinese persbureau slaagde een verslaggever er bij de lancering in om de 12 ton wegende locomotief met één vinger te verplaatsen.

Langzamere maglev-lijn

China’s eerste maglev-lijn met gemiddelde en lage snelheid, volledig ondersteund door de eigen EMS-technologie van het land, is in mei 2016 in Changsha, de provincie Hunan, gestart, meldt Xinhua. Het heeft een ontwerpsnelheid van 100 kilometer per uur. Met een investering van 60 miljoen yuan (7,6 miljoen euro) werd het HTS maglev-project gezamenlijk ontwikkeld door Southwest Jiaotong University, China Railway Group en CRRC Corporation.

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.