Een Dieseltrein van NS van het type DM 90, buffel

Poolse vervoerder SKPL koopt NS Buffels

NS heeft een deel van zijn 48 DM ’90 dieseltreinstellen verkocht aan de Poolse vervoerder SKPL. Financiële details zijn niet bekendgemaakt. Afgelopen weekend vertrokken de eerste vier treinstellen naar Polen. De koop kon door gaan dankzij het opheffen van een beslaglegging door het Roemeense Ferotrans dat de treinen aanvankelijk zou overnemen.

De als Buffel bekendstaande treinen, deden tussen 1996 en 2017 dienst bij de NS. Ze reden onder meer in de regio Zwolle. NS had er 48 en daarvan gaan er nu 32 naar Polen. Wat er met de overige treinstellen gaat gebeuren is nog niet bekend. Na de buitendienststelling in 2017 ging er een Buffel naar het Spoorwegmuseum en werd de rest opgeslagen in Nijmegen.

Koop ontbonden

Daar kwamen ze in 2019 in het nieuws door een explosie waarbij een vermoedelijk dakloze man om het leven kwam. Niet lang daarna moesten de Buffels weg uit Nijmegen vanwege aanstaande werkzaamheden aan het emplacement. Het was echter niet mogelijk de treinen te verplaatsen omdat ze in 2018 al verkocht waren aan de Roemeense vervoerder Ferotrans. Ondanks dat al betaald was voor de treinen kwamen de Roemenen ze nooit ophalen. De koop werd uiteindelijk via de rechter ontbonden, waarna NS de Buffels naar Amsterdam kon verplaatsen.

Daarmee was de kous nog niet af. NS vond dit jaar in het Poolse SKPL een nieuwe koper, maar een beslaglegging door Ferotrans gooide roet in het eten. Ook dit keer moest er een rechter aan te pas komen om weer over de treinen te kunnen beschikken. Ferotrans verweet NS dat het niet op tijd zorgde voor de benodigde documenten om met de Buffels door Duitsland te rijden. Maar volgens de voorzieningenrechter moest het beslag worden opgeheven omdat Ferotrans een redelijke termijn heeft gekregen om de treinstellen op te halen.

Goede staat

Begin november kon NS weer met SPKL in gesprek over de verkoop. Eerder nam het bedrijf al Wadlopers over van NS. Nu gaan er 32 Buffels een tweede leven tegemoet. Ondanks dat de treinen sinds 2017 stil staan, zouden ze nog in een goede technische staat zijn. Een van de overige vijftien treinstellen raakte zwaar beschadigd bij de explosie in 2019.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.