Een trein van NS op station Amersfoort, foto: ProRail

Staatssecretaris: merendeel reizigers heeft baat bij schrappen intercity Amersfoort-Amsterdam CS

Het schrappen van de intercity tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal leidt niet tot minder treinreizigers uit regio Amersfoort en betekent voor de meeste reizigers een snellere reistijd naar Amsterdam. Dit schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in antwoord op Kamervragen van Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf van de ChristenUnie. De gemeente Utrecht en regio Amersfoort uitten eerder hun ongenoegen over het besluit.

De intercity vanuit Amersfoort naar Amsterdam stopt vanaf 2029 in het nieuwe OV SAAL-model op Amsterdam Zuid en niet meer op Amsterdam Centraal. Reizigers vanuit Amersfoort zijn vanaf dat moment voor de directe verbinding met Amsterdam Centraal aangewezen op sprinters, die wel vaker gaan rijden. Intercity’s vanuit Amersfoort rijden in het model vier keer per uur naar Amsterdam Zuid en Schiphol in plaats van om en om twee keer per uur naar Amsterdam Centraal en twee per uur naar Amsterdam Zuid en Schiphol.

Afweging

Voor reizigers vanuit Amersfoort is volgens de bewindsvrouw in het nieuwe dienstregelingsmodel “een reistijdwinst van 14 minuten naar Amsterdam-Zuid ten opzichte van de huidige dienstregeling”. De reistijd van Amersfoort naar Amsterdam Centraal neemt in het model volgens haar met circa 10 minuten toe. “De reistijdverbetering naar Amsterdam Zuid is groter dan de reistijdverslechtering naar Amsterdam Centraal”, benadrukt Van Veldhoven. Voor reizigers uit Flevoland neemt de reistijd naar beide stations af.

Volgens de staatssecretaris is uit onderzoek gebleken dat het nieuwe model het grootste aantal reizigers aantrekt van alle maakbare modellen die voorlagen. Ook is dit model relatief het snelst realiseerbaar gegeven de samenhang van OV SAAL met andere projecten. Analyses wijzen uit dat meer reizigers de trein nemen vanuit Almere en Amersfoort omdat de deur-tot-deur reistijd al met al verbetert.

Merendeel gaat erop vooruit

In het voorgestelde dienstregelingsmodel reizen er in totaal 70.000 reizigers op de SAAL-corridor. De overgrote meerderheid van deze groep reizigers gaat er in deze voorgestelde dienstregeling op vooruit in termen van deur-tot-deur reistijd, zegt Van Veldhoven. Een veel kleiner deel reizigers die over dit traject reizen, circa 1500 reizigers, ervaren een langere reistijd.

Het gekozen dienstregelingsmodel trekt circa 10.000 reizigers meer per werkdag dan het model uit 2013 blijkt uit analyse van ProRail en NS. In dit model rijden Sprinters en Intercity’s deels gescheiden zodat er geen inhaling hoeft plaats te vinden en het verschil in rijsnelheid kleiner is, legt de staatssecretaris uit.

Niet betrokken

Op de vraag waarom de de gemeente Amersfoort en de provincie Utrecht niet bij dit besluit zijn betrokken, antwoordt de staatssecretaris dat er altijd contact is geweest met de direct betrokken provincies van de SAAL corridor Noord-Holland en Flevoland en ook de Vervoerregio Amsterdam. Contact met andere regio’s waarin sprake is van enig effect van de beoogde netwerkwijziging is “niet gebruikelijk in dit soort trajecten”.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Esther Geerts

4 reacties op “Staatssecretaris: merendeel reizigers heeft baat bij schrappen intercity Amersfoort-Amsterdam CS”

A C F Sierts|13.11.20|23:01

De spoorsector plus ambtenarij zijn te lui, ongeinteresseerd, ongemotiveerd en technisch-inhoudelijk te incompetent om *klantgerichte* oplossingen te bedenken. Dus krijgen we onzin-afwegingen als ‘de meerderheid wordt er beter van’. Alsof ‘iedereen beter’ niet kan.

Opvallend is dat de spoordienstregeling een ambtelijk-politieke kwestie is geworden. Niks geen creatief ondernemersdenken, welnee, het is gewoon grijze-muizen-gewauwel vanuit de ambtelijk-technocratische burelen.

kees boer|14.11.20|23:54

Ik deel dat niet ;ik zie wel overlevingskansen ;omzetten als semi intercity met een stop in Baarn en na Amersfoort doortrekken;kiezen uit twee varianten richting Apeldoorn met nieuwe stopplaatsen in Amersfoort Schothorst,Stroe en Apeldoorn west en zo vervolgens als Sprinter richting Almelo ; variant twee : na Amersfoort via de Valleilijn richting Ede-Wageningen en zelfs tot Arnhem als Connexxion de exploitatie niet mocht voortzetten

Derk Van Dorth|17.11.20|14:31

“Het merendeel van de reizigers aldaar heeft belang bij het opstappen van deze staatssecr.”

Roland Scholten|19.11.20|14:16

Vroeg of laat wordt het corridor-denken toch echt uitbetaald.
Zie hier een voorbeeld, welk waarschijnlijk direct wordt gevolgd door het uitkleden van Gaasperdammerweg aansluiting: inkasseert Prorail ook nog een forse besparing, de reizigers blijven met de poffer achter

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.