treinramp Stonehaven-Schotland

Wat ging er mis bij de ontsporing in het Schotse Stonehaven?

Een ernstige ontsporing in het noordoosten van Schotland heeft het leven gekost aan drie mensen en er vielen zes gewonden. De spoorlijn langs de oostkust van Schotland wordt geblokkeerd door de verwoeste reizigerstrein met motorwagens en rijtuigen verspreid over de sporen en het landschap. Onderzoekers zijn al begonnen met het moeizame proces om uit te zoeken wat het eerste dodelijke treinongeval in Groot-Brittannië in meer dan een decennium veroorzaakte.

Het comfortabel ingerichte interieur van een van ScotRail’s vlaggenschepen, de Inter7City-trein, was een welkome afwisseling voor de reizigers die op dinsdag 11 augustus aan boord gingen van de trein 06:38 uur van Aberdeen naar Glasgow. Net als de rest van het Verenigd Koninkrijk was Schotland al gehavend door een enorme storm. De avond ervoor was de lucht boven Aberdeen vol donder en bliksem. Het regende nog steeds hevig toen de onlangs gereviseerde hogesnelheidstrein begon aan zijn 240 kilometer lange reis naar Glasgow.

De reis verliep niet zo voorspoedig als gepland. Buiten het, van airconditioning voorziene interieur, werd het heuvelachtige landschap nog steeds overspoeld door stortbuien en overstromingen. Bij het vertrek vanaf de eerste halte in Stonehaven, normaal een kwartier na het verlaten van Aberdeen, dwongen de weersomstandigheden de trein te stoppen. De zondvloed boven Schotland had meerdere problemen veroorzaakt, en een aardverschuiving die het traject al eerder had getroffen, maakte een lange tussenstop noodzakelijk.

Tekst gaat verder onder de kaart

Locatie van het ongeval in Stonehaven, bron: RailTech & OpenRailwayMap

Noodlot slaat toe

Ongeveer drie uur later sloeg het noodlot toe. Op basis van de meest recent berichtgeving vanuit de autoriteiten, lijkt het er op dat het de bedoeling was om de trein na een lange vertraging achteruit terug te laten rijden om de reis vervolgens via een ander, niet beschadigd spoor voort te zetten. Waarschijnlijk heeft er vlak voordat de trein zou passeren op dit alternatieve traject een tweede aardverschuiving plaatsgevonden. Het resultaat was een catastrofale ontsporing van de hele trein – zowel de motorwagens als alle vier de rijtuigen liepen uit de rails.

Luchtfoto’s van de locatie tonen een verontrustende beelden van de hele ontspoorde trein. Een rijtuig is van een steil talud gerold en een ander rijtuig lijkt op een derde rijtuig gestapeld te zijn. Het treinstel en de infrastructuur zijn beide zwaar beschadigd.

Slachtoffers onder treinpersoneel

De hulpdiensten waren snel ter plaatse, zeker gezien de zeer uitdagende omstandigheden. Vier hulpverleners raakten zelf gewond bij een auto-ongeluk op een toegangsweg. Ernstiger is echter het verlies van mensenlevens in de trein zelf. De machinist, genaamd Brett McCullough, treinconducteur Donald Dinnie en een reiziger kwamen om het leven. Zes reizigers zijn in het ziekenhuis opgenomen met wat wordt omschreven als ernstig letsel.

Rail Accident Investigation Branch (RAIB) is ter plaatse en wil niet speculeren over de exacte oorzaak van het dodelijke ongeval. De ramp staat echter op alle voorpagina’s van alle Schotse media. Sommige bronnen zeggen dat er onlangs waarschuwingen zijn gegeven voor mogelijke problemen in het getroffen gebied aan Network Rail. De spoorbeheerder heeft iets meer dan een jaar geleden verbeteringen doorgevoerd in het gebied.

Verschrikkelijke dag

Alex Hynes, algemeen directeur van ScotRail, de exploitant van de ontspoorde trein, legde kort nadat de ramp plaatsvond een verklaring af. Hij sprak van “een verschrikkelijke dag voor alle betrokkenen. We betreuren dat de British Transport Police (BTP) drie dodelijke slachtoffers heeft bevestigd, waaronder de machinist van ScotRail, en meerdere andere gewonden. Onze gedachten gaan uit naar degenen die zijn getroffen en we zullen er alles aan doen om hen te steunen, vooral de gezinnen die dierbaren hebben verloren.”

Operationeel is de spoorlijn langs de oostkust van Schotland nu geblokkeerd, wat betekent dat treinen in noordelijke richting Stonehaven en Aberdeen niet kunnen bereiken. Het omleiden van reizigerstreinen lijkt vooralsnog praktisch onmogelijk. Goederentreinen zouden het noorden van Schotland kunnen bereiken via een 400 kilometer lange omweg. Het spoornetwerk in Schotland heeft echter ook op andere plaatsen schade opgelopen door de weersomstandigheden. Waaronder overstromingen in Perth en op ongeveer tien andere locaties.

Gereviseerde treinstellen

Het betrokken treinstel is meer dan veertig jaar oud en maakt deel uit van een vloot die voorheen werd gebruikt om met snelheden tot 200 kilometer per uur expresdiensten te onderhouden tussen Londen en het westen van Engeland. Na een uitgebreide revisie zijn de treinen opnieuw ingezet voor binnenlandse trajecten in Schotland. Hier verbinden deze treinstellen de zeven grote steden van het land met elkaar, bieden meer capaciteit en comfort voor de reizigers. Met lagere rijsnelheden voor hun nieuwe taken, werd verwacht dat de units de komende jaren nog rendabel ingezet konden worden.

Auteur: Simon Walton

Simon Walton is de correspondent van SpoorPro, RailTech en RailFreight in het Verenigd Koninkrijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.