Vernieuwde GTW Leeuwarden

Arriva presenteert vernieuwde GTW-trein met batterijen

Arriva heeft donderdag de eerste vernieuwde GTW-trein gepresenteerd. De treinen hebben een nieuw uiterlijk gekregen en zijn uitgerust met batterijen die remenergie opslaan. Donderdag reed de vernieuwde trein voor het eerst met passagiers naar Harlingen-Haven.

Doordat de treinen met batterijen zijn uitgerust, zijn ze duurzamer en tegelijkertijd ook stiller als ze op stations halteren. Door de remenergie op te slaan hoeft de trein niet stationair te draaien bij stilstand om alle systemen, zoals verlichting en airco, werkende te houden.

GTW foliën trein

Vernieuwing treinvloot

Arriva vernieuwt de hele treinvloot van 50 treinen samen met treinfabrikant Stadler. Per toerbeurt worden de treinen in 2020 en 2021 van binnen en buiten onder handen genomen. De vernieuwing is onderdeel van de nieuwe treinconcessie die eind van dit jaar start.

De nieuwe treinen zijn onder meer uitgerust met oplaadpunten bij iedere stoel, schermen met reisinformatie, een toilet met verschoontafel voor baby’s, een zitplaatsindicator aan de buitenzijde van de trein en gescheiden afvalinzameling. De treinen hebben geen eerste klas meer, maar overal dezelfde kwaliteit en voorzieningen.

De eerste vernieuwde GTW-trein gaat in eerste instantie alleen eerst op de trajecten in Friesland rijden. Op deze trajecten wordt ook in de huidige concessie al geen eerste klas tarief gehanteerd. Vanaf september 2020 wordt het eerste klas tarief op de treinlijnen van Arriva in Groningen en Friesland in zijn geheel afgeschaft.

Arriva GTW-trein

Treinconcessie

In 2017 hebben de provincies Groningen en Friesland en Niedersachsen de concessie voor de tweede keer op rij gegund aan Arriva. Met de winst van deze concessie blijft Arriva tot en met 2035 het treinvervoer op de Noordelijke lijnen verzorgen. In het voorjaar van 2021 komen er 18 nieuwe WINK-treinen naar het Noorden. Deze gaan op HVO rijden. Ook wordt op verschillende trajecten de dienstregeling uitgebreid met extra spitstreinen.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.