Intercity Nieuwe Generatie, bron: NS

NS: nieuwe intercity Den Haag-Aken vanaf 2025 mogelijk

Het is mogelijk om vanaf 2025 een nieuwe internationale intercitytrein te laten rijden tussen Den Haag en Aken. Deze trein kan rijden op de route van Den Haag via Rotterdam en Eindhoven en gaat via Heerlen de grens over. Dat blijkt uit een inventarisatie door NS. De vervoerder geeft aan dat er eerst nog wel aan een aantal voorwaarden moet worden voldaan op het gebied van financiering en infrastructuur.

NS wil hierover in gesprek met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de regio’s en ProRail. Voor de nieuwe verbinding met Aken wil NS gebruik maken van de Intercity Nieuwe Generatie van treinfabrikant Alstom die geschikt kan worden gemaakt voor inzet in Duitsland.

Aken is een populaire bestemming onder reizigers en sluit aan op het Duitse hogesnelheidsnetwerk, met bestemmingen als Keulen, Düsseldorf en Frankfurt. Voor binnenlandse reizigers op het traject tussen Den Haag en Limburg zal de rechtstreekse verbinding volgens NS ‘reistijdwinst en minder overstappen’ betekenen. Volgens de vervoerder is de verbinding ‘een belangrijke stap in het uitbreiden van het aantal grensoverschrijdende treinverbindingen’.

Betere verbinding

In de Nederlands-Duitse grensregio is er al langer een vraag naar een betere verbinding met de Randstad. Een plan om de Intercity Heerlen-Amsterdam door te trekken naar Aken viel eerder af. Volgens NS was de reden hiervoor dat een grote groep binnenlandse reizigers in ‘de tienminutentrein’ tussen Eindhoven en Amsterdam hier nadelen van zou ondervinden.

De intercityverbinding die NS nu voorstelt zal dagelijks 1.250 internationale reizigers van en naar Aken en nog eens 2.000 reizigers op het binnenlandse deel van het traject bedienen. De verwachting is dat dit na de introductie van de trein snel zal toenemen. De reistijdwinst op het traject kan oplopen tot 25 minuten.

Hoewel de trein grotendeels gebruik kan maken van bestaande infrastructuur, zullen er toch enkele aanpassingen nodig zijn. Volgens NS zal de grensoverschrijdende trein bij niet kostendekkend zijn. De vervoerder wil hierover afspraken maken met betrokken overheden, zodat de nieuwe treinen tijdig besteld kunnen worden.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.