Blauwe Engel op transport

Spoorfietsbedrijf redt historisch dieselmaterieel van de sloop

Een ‘Blauwe Engel’ dieseltreinstel uit 1953 is afgelopen zaterdag met drie vrachtwagens overgebracht van Haarlem naar Hengelo. Het gaat daar na een grondige opknapbeurt dienstdoen als wachtruimte van spoorfietsenverhuurbedrijf Rail Pleasure.

Het treinstel is oorspronkelijk onder het nummer 73 gebouwd door Allan in Rotterdam en maakte deel uit van een serie van 76 exemplaren. Deze als Plan-X, DE1 of DE2 bekend staande treinstellen zijn op alle reguliere spoorlijnen in Twente een vertrouwde verschijning geweest. De bijnaam Blauwe Engel ontleent deze serie aan de kleur waarin de treinstellen oorspronkelijk zijn opgeleverd. Daarna werden ze bij verschillende moderniseringen achtereenvolgens donkerrood en tenslotte NS-geel.

Motorbrand

De draaistellen van deze treinen worden aangedreven door twee elektromotoren. De elektrische stroom wordt geleverd door twee dieselmotoren met gekoppelde generator die elk twee tractiemotoren aandrijven. Op de lijn Almelo – Mariënberg is de laatste Blauwe Engel nog in 2002 ingezet door Oostned en Syntus. Het nu door Rail Pleasure geredde treinstel 180 is er daar een van en reed in 2001 zijn laatste diensten in Twente, maar raakte toen door een motorbrand beschadigd.

Het stel heeft vervolgens tot januari 2003 in Hengelo gestaan en is toen naar Haarlem vervoerd. Daar is het door vrijwilligers van de stichting WIJS (Werkgroep IJmuider Spoorlijn) gedeeltelijk opgeknapt, maar heeft het ook veel last gehad van vandalisme. Zo zit het onder de graffiti en zijn bijna alle ruiten ingegooid. Ondanks dat de bijna zeventig jaar oude trein er nu nogal troosteloos uitziet, is het casco volgens Rail Pleasure nog verrassend goed.

De Blauwe engel moest weg uit Haarlem vanwege de komst van de formule 1 naar Zandvoort. Vanwege de zeer intensieve dienstregeling moet ProRail dan weer kunnen beschikken over de sporen in Haarlem, waardoor er geen plek meer was voor de Blauwe Engel. De eigenaar, de stichting WIJS, zag aanvankelijk geen andere oplossing dan de sloop van het treinstel. Maar in Hengelo krijgt de trein nu toch een nieuw leven.

De Blauwe Engel, SpoorParade Amersfoort

Het spoorwegmuseum heeft ook een Blauwe Engel.

Het treinstel is zaterdag 7 maart met een kraan op twee diepladers gezet en naar Almelo gebracht. De draaistellen zijn rechtstreeks naar Hengelo gegaan. Maandagochtend worden de bakken van het treinstel in Hengelo gelost en weer op de draaistellen gehesen. Vervolgens wordt de trein in een maand tijd weer in de blauwe afleveringskleuren geschilderd, ook worden de ruiten vervangen.

Tentoonstelling

Rail Pleasure exploiteert samen met de Stichting GOLS sinds 2016 een recreatief spoorfietsbedrijf tussen Hengelo en Twekkelo. Deze lijn is een restant van een spoorlijn die in 1884 door de Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij is geopend. De afgelopen jaren schommelde het bezoekersaantal rond de 8.000. Het bedrijf investeerde de afgelopen jaren veel in de voorzieningen voor bezoekers. In Twekkelo bestaat echter de behoefte aan een wacht- en schuilmogelijkheid, daarvoor wordt het treinstel geschikt gemaakt. Op wat langere termijn wil Rail Pleasure er ook een kleine tentoonstelling inrichten en een speelplek voor kinderen.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “Spoorfietsbedrijf redt historisch dieselmaterieel van de sloop”

Mario Van der Ent|09.03.20|11:50

Hulde voor dit initiatief! Ik meen dat deze dieseltreinstellen in de jaren 60 en 70 ook zijn ingezet op de lijn Maastricht-Simpelveld-Aachen Hbf.

Jacco de Maat|16.03.20|13:44

Deze dieseltreinen zijn landelijk op de nevenlijnen ingezet geweest
Ze hebben in ieder geval gereden op de Noordelijke lijnen, Winterswijk Apeldoorn en Winterswijk Arnhem en Zutphen Enschede, Arnhem Tiel en tussen Aachen, Simpelveld en Maastricht over de miljoenenlijn.

Jacco de Maat|16.03.20|13:47

Deze treinen hebben in ieder geval gereden op de landelijke nevenlijnen
Alle noordelijke nevenlijen, Winterswijk naar Apeldoorn of Arnhem, Arnhem naar Tiel en Aachen(D) via Simpelveld naar Maastricht over de miljoenenlijn.
Ze werden ook gezamenlijk ingezet met een DE III ( Plan U)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.