Reizigers op station Amsterdam Centraal, foto: ProRail

NS zoekt leasebedrijf locomotieven voor verbinding Nederland-Duitsland

NS heeft deze week een Request for Information (RFI) gepubliceerd voor het leasen van locomotieven die zowel in Nederland als Duitsland kunnen rijden. Deze voertuigen zijn bedoeld voor een gedeelte van de treindienst van Amsterdam naar Wenen en Innsbruck. Daarnaast vraagt de vervoerder om een optie van vijftien locomotieven als terugvaloptie bij de introductie van nieuwe treinen voor de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn.

Afgelopen oktober werd het plan bekend om samen met de Oostenrijkse vervoerder ÖBB vanaf eind 2020 dagelijks een nachttrein van Amsterdam naar Wenen en Innsbruck te rijden. Met de RFI zoekt NS naar leveranciers die voor deze nachttrein de locomotieven voor het eerste gedeelte van de reis kunnen leveren.

Verbinding Berlijn

Naast de locomotieven voor de Nightjet, vraagt NS een optie op nog eens maximaal vijftien locomotieven van hetzelfde type. NS bereidt zich hiermee, zoals gebruikelijk bij de aanschaf van nieuw materieel, voor op een mogelijke terugvaloptie bij de introductie van nieuwe treinen van Deutsche Bahn (DB).

Eind 2023 wil NS door verbeteringen aan de infrastructuur, optimalisatie van de dienstregeling en de komst van de nieuwe, snellere DB-treinen de reistijd naar Berlijn met een half uur verkorten. NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maken zich al jaren hard voor het versnellen van de verbinding Amsterdam-Berlijn.

Lees ook:

NS: snellere trein Amsterdam-Berlijn pas vanaf 2024
NS-topman: in vier uur van Amsterdam naar Berlijn in 2023
NS rijdt vanaf 2020 met snelle locomotieven naar Berlijn

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.