Avenio-tram, Den Haag

Geslaagde ADAS-proef HTM krijgt vervolg

De Haagse stadsvervoerder HTM gaat vanaf deze maand al zijn rood-grijze Avenio-trams voorzien van slimme rijhulpsystemen (ADAS Advanced Driver Assistance Systems). In het afgelopen jaar werd bij wijze van proef 500.000 kilometer afgelegd met enkele van ADAS voorziene trams. Op basis van de overwegend positieve resultaten, besloot HTM een groot deel van zijn vloot van deze systemen te voorzien.

HTM kondigde begin 2019 aan te gaan testen met ADAS. Deze systemen moeten trambestuurders helpen om aanrijdingen te voorkomen in de drukke regio. Inmiddels is ruim 500.000 km afgelegd met ADAS aan boord. Trambestuurders gaven aan snel te wennen aan ADAS, meldt HTM. “Sommigen vonden het wel lastig om met onterechte meldingen om te gaan, zoals bijvoorbeeld in tunnels. Gebleken is dat het omgaan met deze situaties steeds makkelijker gaat naarmate een bestuurder er ervaring mee heeft opgedaan.”

Zelf blijven sturen

Vanwege het merendeel positieve resultaten, voorziet HTM vanaf januari 2020 alle rood-grijze stadstrams (Avenio’s) met deze slimme remhulp. Uit de praktijk blijkt namelijk ook dat deze voldoende ondersteuning biedt aan de trambestuurder, die zelf volledig verantwoordelijk blijft voor het veilig besturen van de tram.

Dagelijks grijpen de trambestuurders van HTM tientallen keren in om aanrijdingen te voorkomen. Het gaat vaak om fietsers en voetgangers die onvoldoende aandacht hebben voor het overige verkeer. Ook automobilisten die plotseling remmen of hun voertuig op het spoor stilzetten zorgen voor onveilige verkeerssituaties. Een tram heeft vanwege zijn zware gewicht een twee tot drie keer langere remweg dan een auto. Met de introductie van dit systeem wil HTM verkeersslachtsoffers en schade voorkomen.

Nieuwe lichting

HTM onderzoekt nog of de RandstadRailtrams ook van dit remhulpsysteem kunnen worden voorzien. De remhulp is ook een van de eisen die HTM stelt aan de nieuwe lichting stadstrams die de verouderde rood-beige trams rond 2024 gaan vervangen.

Lees ook: Hoe ADAS lightrail naar een hoger niveau kunnen helpen

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.