remise nieuwegein

Utrecht gunt tramonderhoud aan Alstom

Het onderhoud aan alle trams van de provincie Utrecht wordt de komende vier jaar uitgevoerd door Alstom. Het contract bevat twee verlengingsopties van drie en twee jaar. Het gaat om onderhoud en reparaties aan de nieuwe CAF Urbos 100 trams die onder meer worden ingezet op de uithoflijn, maar ook om de oudere SIG trams die sinds 1983 rijden op de lijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein.

De werkzaamheden bestaan uit preventief, voorspellend en correctief onderhoud en optioneel licht schadeherstel. De trams die onderhouden worden, rijden gemiddeld 70 tot 90 duizend kilometer per jaar. De provincie Utrecht stelt voor het onderhoud zijn nieuwe werkplaats in Nieuwegein beschikbaar met extra werksporen, nieuwe installaties en magazijn met daarbij een uitgebreid en vernieuwd rangeerterrein.

Opleiding monteurs

Het onderhoud van de Utrechtse trams was de afgelopen jaren in handen van het Zwitserse Stadler. Bij de nieuwe aanbesteding kwam Alstom volgens de provincie als beste partij uit de bus. Er werd bij de selectie onder meer gekeken naar kwaliteitsborging, het implementatieplan voor het onderhoud aan de trams, samenwerking met de opdrachtgever en overige partijen. Maar ook naar het opleidingsplan van de trammonteurs.

Het nieuwe contract gaat in op 11 december, maar volgens Ron van Dopperen van de provincie Utrecht is Alstom al begonnen met de voorbereidingen. Zo lopen er onder meer onderhandelingen voor de overname van personeel van Stadler voor de onderhoudswerkzaamheden. Alstom stapt vrijwel tegelijk in met de indienststelling van het nieuwe Urbos 100 materieel van de Spaanse leverancier CAF. Deze trams worden vanaf 16 december ingezet op de nieuwe tramlijn tussen Utrecht CS en Utrecht Science Park (Uithoflijn). CAF levert ook een tweede serie Urbos 100 trams van 41 meter lengte, die vanaf medio 2020 de verouderde SIG trams vervangen. Beide typen trams worden door Alstom onderhouden.

Schaalsprong

Naast nieuw materieel, een nieuwe tramlijn en een nieuwe onderhoudspartij is ook de inrichting van het onderhoud nieuw, aldus Van Dopperen. “De omvang van ons wagenpark verdubbelt. Vanwege de investeringen en de schaalsprong die daarmee is gemoeid, kiezen we er als opdrachtgever voor om de meer regie op het onderhoud meer in eigen hand te nemen. We gaan zelf het beheer uitvoeren. Bijvoorbeeld door zelf het onderhoudsplan op te stellen. Dat doen we ook met de rapportages over het functioneren van de trams en eventuele aanpassingen aan de vloot.”

De provincie verzorgt ook zelf de inkoop, het voorraadbeheer en de werkvoorbereiding. Alstom zal als uitvoerende partij gebruik maken van een onderhoudsmanagement systeem dat door het trambedrijf van de provincie beschikbaar wordt gesteld. Verder richt Alstom een dubbele storingsdienst in die binnen 30 minuten ter plaatse kan zijn bij een gestrande tram.

Leerschool

Het is voor Alstom, dat vooral bekend staat als leverancier van materieel voor heavy rail, de eerste keer dat het in Nederland een onderhoudscontract voor lightrail binnenhaalt. “Voor hen zal het een leerschool zijn, maar aan de andere kant nemen ze als grote speler in de railsector natuurlijk veel ervaring mee. Vooral de manier waarop de kwaliteitsborging hebben ingericht maakte indruk en was zeer bepalend voor de keuze voor Alstom.”

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Utrecht gunt tramonderhoud aan Alstom”

Gerjan van Oosten|02.12.19|12:59

Trams van CAF laten onderhouden door Alstom? Hoe kom je er op! En nu maar hopen dat deze LEERSCHOOL geen debacle wordt zoals het project tot nu is geweest.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.