NS weer eigenaar van Buffels, verplaatsen nu grootste uitdaging

De NS is weer eigenaar geworden van 48 buffeltreinen. Dat heeft de voorzieningenrechter in Utrecht bepaald in een kort geding dat de NS had aangespannen tegen de Roemeense collega’s van Ferotrans.

Ferotrans kocht in 2014 en 2017 oude treinen van de NS. Deze treinen zouden uiterlijk april 2018 opgehaald worden door de Roemenen. Dat is niet gebeurd, waardoor de 2,5 kilometer aan treinen nog steeds in Nijmegen staan. “Onze eerste zorg is nu om de treinen daar zo snel mogelijk weg te krijgen. Hoe we dat gaan doen, waar ze naartoe moeten en wat er daarna mee gaat gebeuren, zijn we nu aan het bedenken”, meldt NS-woordvoerder Leonie Bosselaar.

De NS heeft haast met het weghalen van het DM ’90 dieselmaterieel. Dit omdat ProRail begin volgende week (1 oktober) wil starten met de vernieuwing van het spoor op het terrein in Nijmegen waar de treinen nu gestald staan. ProRail geeft NS een boete van 1.000 euro per trein als ze er begin oktober nog staan. Deze boetes kunnen oplopen tot een maximumbedrag van 1,2 miljoen euro. Vanwege het spoedeisend belang is een zogenoemd kop-staart-vonnis uitgesproken. De voorzieningenrechter heeft een beslissing genomen, maar een gemotiveerd vonnis volgt zo snel mogelijk.

Tijdelijke oplossing

De NS laat weten blij te zijn dat het de verkochte treinen weer in eigendom heeft. “Dat is de eerste stap in de richting van een oplossing, maar we vinden het ontzettend zonde dat ze nog niet rondrijden in Roemenië. Daar hadden ze prima een tweede leven kunnen krijgen.” De NS weet nog niet wat er met de treinstellen gaat gebeuren. “We gaan nu eerst alles in het werk stellen om het transport van de treinen naar een tijdelijke noodlocatie in gang te zetten.Tegelijkertijd gaan we op zoek naar een definitieve oplossing voor deze treinen, aangezien er onvoldoende ruimte op het spoor is om deze treinen langdurig stil te laten staan.”

Alle opties voor een definitieve oplossing liggen nog open volgens de NS. De afwikkeling met Ferotrans is volgens Bosselaar een volgend hoofdstuk. “We gaan hierover nog in gesprek met Ferotrans, onze eerste zorg was om het eigendom terug te krijgen om de treinen te kunnen verplaatsen. We gaan nu verder kijken naar het vervolg.”

Geen vergunning

Ferotrans betoogde tijdens de rechtszitting dat zij de treinen wel weg willen halen, maar dat de NS tegenwerkt door onder andere niet de juiste papieren te leveren. De NS zegt juist dat ze alles hebben gedaan zodat Ferotrans de treinen kon vervoeren. De Roemenen zouden naar verluidt geen vergunning hebben kunnen krijgen om met de treinen door Duitsland naar Roemenië te rijden. Ook zou het formaat van de Buffels voor problemen zorgen omdat ze iets breder zijn dan gebruikelijk.

Lees ook: NS zit met verkochte, maar achtergebleven Buffels in zijn maag

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

5 reacties op “NS weer eigenaar van Buffels, verplaatsen nu grootste uitdaging”

Henk Angenent|25.09.19|20:19

Toestellen? Waarschijnlijk worden treinstellen bedoeld.
En voor de fijnproevers: treinen zijn bewegingen van A naar B, die worden uitgevoerd met locomotieven, reizigersrijtuigen (of goederenwagens) en treinstellen.

Paul van den Bogaard|26.09.19|09:12

Beste Henk, je hebt helemaal gelijk. Het is aangepast.

Erik Stenhuis|26.09.19|12:39

Voor een leek niet te begrijpen waarom die boetes van ProRail niet aan Ferotrans worden uitgedeeld, formeel toch eigenaar van de treinstellen?

John van Rooij|26.09.19|14:05

Is wel vreemd dat er door DB Netz geen doorvoervergunning afgegeven word. De stellen hebben beperkte Duitsland toelating en zijn ook naar Wenen en Graz in Oostenrijk geweest en niet door de lucht. Rara wat word er voor een spel gespeeld door DB Netz en NS. Er waren vervoerders die de stellen naar Roemenië wilden brengen.

Koen Altena|10.10.19|13:18

Hotel op wielen
48 stellen van 2 bakken… daar kunnen 96 1-2 personen tijdelijk in gehuisvest worden. Bij meer vraag: leeggemaakte Sprinters in de aanbieding.
Er zijn vaker trein- en tramwagens als noodwoningen gebruikt; twee weken geleden zag ik in België zeer oud maar kennelijk bewoond materieel. Daar is de Buffel een villa bij!
Er zal wel iemand over het asbestspook beginnen, of over stikstof. Nu nog twee ministeries op één spoor zien te krijgen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.