Buffel, NS-trein foto: Rob Dammers/Flickr

NS zit met verkochte, maar achtergebleven Buffels in zijn maag

Spoorvervoerder NS wil met een kort geding de verkoop van 48 dieseltreinen uit de DM’90-serie terugdraaien. Het buitendienst gestelde materieel werd in 2017 verkocht aan de Roemeense vervoerder Ferotrans, maar is nooit opgehaald. Sindsdien staan de Buffels te roesten op een opstelterrein in Nijmegen. Daar moeten ze nu weg vanwege aanstaande werkzaamheden door ProRail.

ProRail wil op 1 oktober beginnen op het opstelterrein. Omdat de NS er geen vertrouwen in heeft dat de Buffels voor die tijd weg zijn, neemt het nu maatregelen. Een rechtszaak is nodig omdat Ferotrans de treinen al betaald heeft. “Alle papieren zijn getekend en overgedragen. De treinen zijn dus niet meer ons eigendom en we mogen ze daarom ook niet meer verplaatsen”, legt NS-woordvoerder Leonie Bosselaar uit. Oorspronkelijk zouden de treinen in maart 2018 worden opgehaald. Over de reden waarom dit nog niet gebeurd is, wil NS geen uitspraken doen, maar naar verluidt zou Ferotrans de ontheffing om door Duitsland te mogen rijden niet rond kunnen krijgen. De Roemeense vervoerder zelf is niet bereikbaar voor commentaar.

Volgens NS is het kort geding een laatste poging om de Buffels weg te krijgen uit Nijmegen. “We hebben meerdere keren contact gehad met Ferotrans en onze hulp aangeboden om de treinen in Roemenië te krijgen, maar tot nu toe heeft dit niets opgeleverd. Dat is ontzettend zonde natuurlijk want deze treinen waren nog in goede staat en klaar voor een tweede leven in Roemenië. Dat ze stil staan in Nijmegen is niet bevordelijk voor de treinen zelf en ook niet wenselijk voor de omgeving, maar nu ProRail hier aan het werk wil, moeten ze echt weg.”

Explosie

Het is niet de eerste keer dat de in Nijmegen gestalde Buffels in het nieuws komen. Dit voorjaar explodeerde een van de gestalde wagons toen een man zichzelf er om het leven bracht met een vuurwerkbom. Eerder verkocht NS al Wadlopers aan een Roemeense spoorvervoerder. Deze werden wel daadwerkelijk opgehaald en rijden daar nu rond. Maar ook ouder dieselmaterieel, Plan-U uit de jaren zestig is ooit verkocht naar Roemenië, maar bleef in Nederland staan. Van deze stellen is de demontage inmiddels aanbesteed.

Wanneer NS in het gelijk gesteld wordt is niet duidelijk of Ferotrans zijn geld terug krijgt. NS wil daar nu geen uitspraak over doen. Ook op het lot van de Buffels wil NS niet vooruitlopen. De rechtszaak dient op 20 september.

Laatste diesels

De Buffels waren de laatste dieseltreinen van de NS. De treinen reden tussen 1996 en 2018 onder andere in de Achterhoek en op de Maaslijn tussen Nijmegen en Venlo. Eén exemplaar is al eerder overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “NS zit met verkochte, maar achtergebleven Buffels in zijn maag”

Hans Slobbe|16.09.19|17:02

Heeft wat gekost.
Heeft wat lang geduurd.
Was het nu echt nodig om van deze lijn een metro te maken, zullen nu veel reizigers doorreizen van Nesselande naar Hoek van Holland?
Het hele gedoe is heerlijk treintje spelen voor bestuurderen, net als de Zoetermeerlijn, de Uithof lijn, allemaal projecten die uitlopen en de belastingbetaler kapitalen kost.

Hans Slobbe|16.09.19|17:03

Opknappen en in reserve houden ……

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.