Wink-trein, bron:Arriva

Arriva zet vervangend materieel in het noorden in

Vervoerder Arriva zet twee GTW-treinen uit de Achterhoek vanaf september in voor het treinvervoer in het noorden van Nederland. Deze dienen als tijdelijke vervanging van twee treinen die momenteel niet gebruikt kunnen worden omdat ze betrokken waren bij ongevallen in Winsum en Leeuwarden. De Achterhoek-treinen worden daarnaast ingezet als vervangers, omdat de huidige vloot voor de Noordelijke treindiensten moet worden omgebouwd voor de concessie 2020-2035.

Het gaat om twee voertuigen, waarvan één stel met drie compartimenten en een stel met twee compartimenten. Om te voorkomen dat er in de Achterhoek een tekort ontstaat, worden er daar twee treinen gehuurd van vervoerder Breng. Die treinen zullen allebei bestaan uit drie compartimenten.

De twee extra treinen uit de Achterhoek zullen in overleg met ProRail over het spoor naar het noorden van Nederland worden gereden. De twee Breng-treinstellen blijven in Arnhem en komen te rijden op het snel gegroeide traject Arnhem-Tiel. Deze twee treinstellen blijven ook in onderhoud bij Stadler in Blerick. De rest van de Achterhoekse treinen wordt onderhouden in Arriva’s eigen werkplaats in Zutphen.

Ombouw

Naast schadeherstel is de verplaatsing van de treinen noodzakelijk omdat Arriva van start gaat met een ombouwprogramma van de huidige 51 treinen die in de Noordelijke concessie worden ingezet. Zo moet een deel van de huidige Noordelijke treinvloot vernieuwd worden en moet de totale vloot stiller en schoner.

Dit betekent onder andere dat de treinen een geavanceerd batterijpakket krijgen. Bovenop de vernieuwing van de huidige treinen, zullen er vanaf 2020 ook 18 nieuwe WINK-treinen van Stadler instromen als toevoeging aan de huidige vloot. Ook de buitenkant van de voertuigen verandert, want de huidige rode kleur zal verdwijnen terwijl een lichtblauwe kleur hiervoor in de plaats komt.

Diesel

Onderdeel van het ombouwprogramma is dus een verduurzaming van de treinen. De WINK-voertuigen rijden op zowel de duurzame diesel Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) als batterijvoeding, maar zijn ook voorbereid om in de toekomst batterijen in enkele minuten op te laden via de bovenleiding. Daarmee zijn deze flink duurzamer dan dieseltreinen. Bovendien zal het aantal zitplaatsen door alle aanpassingen stijgen van 7.674 naar ruim 10.000 in december 2020.

Lees ook:

Onderwerpen:

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.