Abellio-emr-Hitachi, Bron: Abellio

NS-dochter Abellio investeert bijna 439 miljoen pond in nieuw materieel

De Brits-Nederlandse vervoerder Abellio heeft een bestelling van 33 treinstellen geplaatst bij treinenbouwer Hitachi. Met de order is een bedrag gemoeid van 438,7 miljoen pond. Het gaat om intercitytreinen van vijf wagons die worden ingezet op de onlangs voor acht jaar toegekende concessie East Midlands Railway (EMR) .

De nieuwe hoogwaardige treinen kunnen naar verwachting in 2022 in gebruik worden genomen. Het nieuwe materieel gaat de verbindingen onderhouden op de hoofdlijn tussen de belangrijkste steden op de Midland Main Line waaronder Sheffield, Chesterfield, Nottingham, Derby, Leicester en Lincoln. Maar ook Kettering en London St Pancras.

De treinen worden onder meer uitgerust met airconditioning, gratis wifi en stroompunten en betere reizigers informatieschermen dan de huidige treinen. Verbeterde en meer consistente zevendaagse cateringservice aan boord. Zowel in de eerste als standaardklasse.

Schonere diesels

Verder zijn de nieuwe Hitachi-treinen stiller en schoner dan de treinen die nu in gebruik zijn. Ze maken waar mogelijk gebruik van de elektrische bovenleiding en rijden elektrisch, maar zijn in de dieselmodus 90 procent schoner dan het huidige materieel, aldus de vervoerder.

De regio waarin de treinen gaan rijden, profiteren ook van de bouw ervan. De fabriek van Hitachi waar ze gebouwd gaan worden staat in Durham in de Midlands. Daarnaast wordt deze fabriek beleverd door 65 verschillende leveranciers uit de regio. Sinds de opening in 2015 leverde Hitachi’s productielocatie in Durham ruim 450 intercitytreinen af voor reizigersdiensten in het Verenigd Koninkrijk. De treinstellen zijn ontwikkeld in Japan en gebaseerd op de bestaande Bullet-treinen van Hitachi.

Meer zitplaatsen

Volgens Abellio UK directeur Dominic Booth vormen deze treinen het middelpunt van de ambitieuze plannen voor de volledige vervanging van alle treinen op de EMR. In totaal wordt er bijna 660 miljoen door de vervoerder geïnvesteerd in de lijn. “Ze beantwoorden de vraag vanuit onze reizigers naar een frequentere dienstregeling, snellere verbindingen tussen de East Midlands en Londen en meer capaciteit. Zo komen er 80 procent meer zitplaatsen tijdens de ochtendspits naar Londen.”

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “NS-dochter Abellio investeert bijna 439 miljoen pond in nieuw materieel”

Theo Riet|02.08.19|11:08

Klopt de titel of worden die dingen geleased ? 430 miljoen om slechts vier jaar te kunnen rijden , 8 jaar concessie maar vier jaar levertijd…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.