Een intercitytrein van NS

Geslaagde testrit snellere intercity Groningen-Den Haag

De proefrit van de snellere intercity tussen Groningen en Den Haag is zaterdagnacht zonder problemen verlopen. De trein behaalde op de Hanzelijn tussen Zwolle en Almere en snelheid van meer dan 160 kilometer per uur en sloeg op het hele traject de stations Assen, Lelystad Centrum en Leiden Centraal over. Op die manier werd een kwartier tijdswinst behaald.

De trein vertrok om 00.02 uur uit Groningen en kwam zoals gepland om 02.23 uur aan op station Den Haag Centraal. “En daar was het feest”, laat een woordvoerster van de NS weten. Dat de intercity vanwege een nog stilstaande trein arriveerde op perron 10 en niet op 9, mocht de pret niet drukken. De snelle IC vertrok niet lang na aankomst weer voor de terugreis naar Groningen. Toen waren de meesten van de ongeveer honderd testreizigers wel al uitgestapt.

Experiment

Met de test wilde de NS bekijken welke aanpassingen nodig zijn aan onder meer treintechniek, infrastructuur en dienstregeling om intercity’s sneller te maken. Zo moest op de Hanzelijn naar een ander beveiligingssysteem worden gewisseld en dat verliep zonder problemen.

Het testtraject tussen Groningen en Den Haag dient als voorbeeld voor meer snelle treinen. Het doel is om binnen enkele jaren snellere treinen in te zetten tussen Groningen en de Randstad.

Bron: ANP

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Geslaagde testrit snellere intercity Groningen-Den Haag”

Pat Rick|04.02.19|13:58

De maximaal toegestane baanvaksnelheid op het stuk Zwolle-Lelystad is 200 km/u (met een onderbreking), dus daar is nog winst te behalen. Lelystad – A’dam is overwegvrij en kan al de grond het toestaat ook worden geupgrade van 160 km/u naar 200 km/u

Vanuit Groningen is de Randstad ongeveer 200-250 km, dus met alleen stops in Zwolle en Amsterdam zou het in 1,5 uur moeten kunnen.

Wolter Zigterman|05.02.19|15:48

Het huidige Ic-materiaal is niet geschikt voor 200 km/uur. We moeten dus wachten op de nieuwe IC-treinstellen om 200 km/uur te kunnen rijden op trajecten waar ERTMS beveiliging ingebouwd is.

Wolter Zigterman|05.02.19|15:50

Het huidige IC-materieel is ontworpen voor 160 km/uur. Voor 200 km/uur zijn de nieuwe IC-treinstellen nodig en ERTMS beveiliging van het baanvak.

Pat Rick|06.02.19|10:44

Mocht men willen aantonen dat het nog sneller kan: oud-NS 1600-materieel dat is verkocht aan de spoorvoerders en mogelijk geleend heeft een maximum snelheid van 200 km/u.

Wel geeft te denken dat dat Intercity Nieuwe Generatie, die nu gebouwd wordt ook maar tot 200 km/u gaat, terwijl Eringa nog harder wil. Hier ontbreekt afstemming ProRail – NS

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.