Alstoms nieuwe productielijn ICNG in Polen

NS en Alstom openen productielijn ICNG in Polen

NS en treinfabrikant Alstom hebben donderdag de nieuwe productielijn voor de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) officieel geopend. De productielijn staat in Katowice, Polen en is enkel bedoeld voor de productie van ICNG’s. De eerste van de 79 bestelde treinen wordt in januari 2020 geleverd.

De nieuwe productielijn is geoptimaliseerd om de ICNG, oftewel Coradia Stream, vlot te produceren. De montagehal is 6.500 vierkante meter groot en hierin staan twintig werkstations. Een groot deel van het productieproces vindt hier plaats, van voorbereiden tot bekabelen en de productie van het interieur. Het lassen van de carrosserie, verven en de laatste testen worden in andere hallen uitgevoerd. In Polen werken 110 Alstom-medewerkers aan de productielijn van de ICNG.

Treinset

Een totale treinset is gebaseerd op drie verschillende soorten rijtuigen: aandrijving, tussenliggend en eind-wagons. De treinen kunnen hierdoor een lengte aannemen van drie tot tien rijtuigen. Voor NS levert Alstom achtdelige en vijfdelige treinen. De totale vloot heeft capaciteit voor 25.000 zittende passagiers.

De Coradia Stream heeft een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur. De intercity’s krijgen ruime multifunctionele ruimtes. Deze zijn geschikt om in te lezen of in te rusten, volgens Alstom. Ook aan minder mobiele reizigers is gedacht: er is voldoende ruimte voor rolstoelen. De trein is bovendien voorzien van wc’s die toegankelijk zijn voor passagiers die minder mobiel zijn.

Kenmerken

Elke trein heeft wifi, stopcontacten en LED-verlichting. De treinstellen zijn ook voorzien van een informatiesysteem die passagiers van realtime updates over hun treinreis en camera’s om de veiligheid voor zowel reizigers als de bemanning van de trein te verhogen. De treinen zijn voorzien van zowel ATB als ERTMS. Ze kunnen rijden op 25kV wisselstroom, wat nodig is voor de HSL, en 1.5kV gelijkstroom (standaard op het hoofdrailnet).

Alstom won het contract om 79 treinen te leveren in juli 2016. Het contract is 800 miljoen euro waard. NS leent 450 miljoen euro bij de Europese bank voor de aanschaf van de nieuwe treinen. In het contract is de mogelijkheid opgenomen om meer treinen te kunnen bestellen. Vanaf 2021 moet de trein worden ingezet op het traject Amsterdam-Rotterdam-Breda en vanaf 2022 ook tussen Den Haag en Eindhoven.

Investeringsprogramma

De nieuwe hal werd geopend door financieel directeur Bert Groenewegen en directeur nieuw materieel Roel Okhuijsen van NS en senior vice president Europa Gian-Luca Erbacci van Alstom en directeur van Alstom’s Katowice faciliteit Radoslaw Banach.

“Deze nieuwe productielijn is onderdeel van een groot investeringsprogramma voor de Katowice locatie van Alstom, een van de belangrijkste locaties van het spoorbedrijf,” zei Erbacci bij de opening. “Na een mock-up presentatie in 2017, kunnen Nederlandse treinreizigers nu zien dat dat de nieuwe intercity werkelijkheid wordt in deze splinternieuwe productiefaciliteit,” voegde Okhuijsen toe.

Productie

Alstom’s locatie in Katowice is 250.000 vierkante meter groot. Hier worden metro’s en regionale treinen ontwikkeld en gebouwd. Op dit moment wordt hier aan 19 projecten voor tien landen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika gewerkt. Alles wat hier wordt geproduceerd, is bedoeld voor de export. De nieuwe productielijn wordt eerst ingezet voor de productie van de ICNG’s voor NS, maar daarna wordt het gebruikt voor andere projecten.

Lees ook:

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.