Machinist treinontsporing Taiwan schakelde snelheidsbegrenzer uit
De machinist van de trein die zondag in het noordenoosten van Taiwan ontspoorde, heeft toegegeven dat hij verantwoordelijk is voor het uitschakelen van de automatische snelheidsbegrenzer. Dat systeem kon daardoor niet ingrijpen toen de snelheidslimiet werd overschreden. Volgens onderzoekers reed de trein 140 kilometer per uur ten tijde van ongeluk, waarbij 18 mensen om het leven kwamen. Op deze plek is de maximumsnelheid 75 kilometer per uur.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
OVERLEG? Ander woord voor bellen ? Dan is m.i de beller, werkzaam bij het spoorbedrijf, mede verantwoordelijk. Er mag nergens meer iemand meerijden in de cabine ivm afleiding en dan gaat de “baas” een mcn bellen over een technisch probleem terwijl de trein aan het rijden is !
Ik vind dat er wel heel snel conclusies getrokken worden. Ook in Nederland kan bij een storing aan de ATB-treinapparatuur besloten worden deze buiten bedrijf te stellen. De treinrit wordt vervolgens afgemaakt met uitgeschakelde ATB; bij het eindpunt wordt de trein uit dienst gekomen. Dit wordt gezien als een acceptabel risico. De vraag is of dat anno 2018 nog steeds acceptabel is. Mijns inziens zou een verbeterde versie van ORBIT voor dit soort situaties een nuttige ‘fallback’ kunnen zijn.
” er was iets mis met de trein en z’n snelheid”
De Taiwanese Stint ?