Een Puyama expres-trein in Taiwan. Bron: Chi-Hung Lin

Machinist treinontsporing Taiwan schakelde snelheidsbegrenzer uit

De machinist van de trein die zondag in het noordenoosten van Taiwan ontspoorde, heeft toegegeven dat hij verantwoordelijk is voor het uitschakelen van de automatische snelheidsbegrenzer. Dat systeem kon daardoor niet ingrijpen toen de snelheidslimiet werd overschreden. Volgens onderzoekers reed de trein 140 kilometer per uur ten tijde van ongeluk, waarbij 18 mensen om het leven kwamen. Op deze plek is de maximumsnelheid 75 kilometer per uur.

De machinist wordt inmiddels verdacht van nalatigheid. Hij gaf voor de rechtbank toe de begrenzer te hebben uitgezet nadat de trein eerder snelheid had verloren. “Hij had het systeem weer moeten aanzetten bij de volgende stop”, stelde een woordvoerder van de rechtbank.

De advocaat van machinist stelde dat zijn cliënt wist dat hij het systeem weer had moeten activeren. De bestuurder deed dat uiteindelijk niet omdat hij de handen vol had aan overleg over een ander probleem dat invloed had op de snelheid van de trein. “Hij gaf toe dat hij nalatig was, maar wil één ding benadrukken: er was iets mis met de trein”, zei de raadsman. De machinist is inmiddels op borgtocht vrijgekomen, maar mag het land niet verlaten.

Ontsporing

De Puyama Express ontspoorde zondag rond 17.00 uur in het noordoosten van het land. Er zaten op dat moment 360 passagiers in de trein. Er vielen 18 doden en 187 mensen raakten gewond, onder wie de machinist. Vijf van de acht rijtuigen belandden daarbij naast het spoor.

Bron: ANP

Lees ook:

18 doden en honderden gewonden bij treinontsporing Taiwan

Onderwerpen: ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Machinist treinontsporing Taiwan schakelde snelheidsbegrenzer uit”

Yozu Bruinsma|24.10.18|21:34

OVERLEG? Ander woord voor bellen ? Dan is m.i de beller, werkzaam bij het spoorbedrijf, mede verantwoordelijk. Er mag nergens meer iemand meerijden in de cabine ivm afleiding en dan gaat de “baas” een mcn bellen over een technisch probleem terwijl de trein aan het rijden is !

Arco Sierts|26.10.18|17:49

Ik vind dat er wel heel snel conclusies getrokken worden. Ook in Nederland kan bij een storing aan de ATB-treinapparatuur besloten worden deze buiten bedrijf te stellen. De treinrit wordt vervolgens afgemaakt met uitgeschakelde ATB; bij het eindpunt wordt de trein uit dienst gekomen. Dit wordt gezien als een acceptabel risico. De vraag is of dat anno 2018 nog steeds acceptabel is. Mijns inziens zou een verbeterde versie van ORBIT voor dit soort situaties een nuttige ‘fallback’ kunnen zijn.

Frans Appel|29.10.18|12:23

” er was iets mis met de trein en z’n snelheid”

De Taiwanese Stint ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.