Treinongeluk Taiwan. Bron: Hollandse Hoogte

18 doden en honderden gewonden bij treinontsporing Taiwan

In Taiwan zijn zondagmiddag 18 doden gevallen bij een ontsporing van een passagierstrein van Taiwan Railways Administration (TRA). 187 mensen raakten gewond, onder wie de machinist. De oorzaak is nog niet bekend, maar volgens ooggetuigen reed de trein veel te hard in de bocht. Dat melden meerdere media.

De Puyuma Express ontspoorde op zondag rond 17.00 uur in een bocht in het noordoosten van Taiwan. Vijf van de acht rijtuigen belandden daarbij naast het spoor. Er zaten op dat moment 360 passagiers in de trein. Een dodelijk treinongeluk is zeldzaam in Taiwan: de laatste vond in 1981 plaats. Toen kwamen dertig mensen om het leven.

Het is nog onduidelijk wat er is gebeurd. Volgens ooggetuigen versnelde de trein vlak voor de bocht bij station Xinma. De maximale snelheid is 75 kilometer per uur in de bocht. De machinist zou meerdere keren tevergeefs de noodrem hebben gebruikt. De machinist overleefde het ongeluk maar ligt gewond in het ziekenhuis. Hij wordt ondervraagd zodra zijn toestand stabiliseert.

Kantelende rijtuigen

Op dit traject rijdt een elektrische TEMU2000-trein, gemaakt door de Japanse fabrikant Nippon Sharyo. De rijtuigen van dit model kantelen mee in bochten, waardoor de trein met hogere snelheden door spoorbogen kan rijden. Deze trein kan een maximumsnelheid van 150 kilometer per uur behalen. De ontspoorde trein is zes jaar oud en in 2017 nog geïnspecteerd, volgens TRA. Toen heeft de trein ook een grote onderhoudsbeurt gekregen.

Er wordt onderzoek gedaan naar de oorzaak van de ontsporing. Een inspectie van de resten van de trein is gestart, maar het gaat nog meerdere dagen duren voordat er antwoorden komen. De directeur van de vervoerder heeft zijn ontslag aangeboden, maar het is onbekend of dit ook is geaccepteerd. Hij wordt mogelijk gevraagd om aan te blijven gedurende het onderzoek.

Een beveiligingscamera filmde het ongeluk:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.