Maquette NS trein

NS toont treininterieur van de toekomst

NS, architectenbureau Mecanoo en projectinrichter Gispen hebben donderdag het treininterieur van de toekomst gepresenteerd tijdens de Innovation Expo in Rotterdam. Het nieuwe ontwerp geeft meer ruimte aan reizigers, maar kenmerkt zich met name vanwege een compleet nieuwe inrichting. De trein heeft verschillende zones die zijn ingedeeld op basis van de activiteiten van treinreizigers.

“Wij hebben naar alle treinontwerpen tot nu toe gekeken, van honderd jaar geleden tot nu,” vertelt conceptmanager Sarah Schiffer van projectinrichter Gispen. “Wij zagen dat de afgelopen jaren de focus vooral lag op capaciteit, niet op comfort. Nu is dat ook onderdeel van de vraag, maar wij hebben ook gekeken naar de beleving van reizigers.”

Het doel van het nieuwe ontwerp was daarom om meer plek te creëren, maar ook om in reizigersbehoeftes te voorzien: willen mensen tijdens hun reis naar buiten kijken, of juist werken? Om deze vragen te beantwoorden, heeft NS reizigersonderzoeken gehouden. “We wilden weten: wat doen mensen in de trein? Daaruit kwamen zes hoofdactiviteiten, die onderverdeeld zijn in drie hoofdzones.”

Zones

De hoofdzones zijn de ontspanningszone, de concentratiezone en de sociale zone. “De sociale zone is de plek waar mensen instappen. Nu is dat een kaal halletje, het ziet er niet echt verwelkomend uit. Wij zijn gaan kijken: wat faciliteert deze ruimte? Vaak staan mensen hier omdat ze maar kort in de trein zijn, of ze staan met een grote koffer.”

Om dit comfortabel te doen, zijn in deze ruimte zogenaamde ‘stitten’ aangebracht. Stitten staat voor een combinatie van staan en zitten. Het zijn een soort uitstekende kussens die aan de wand zijn bevestigd. Deze zijn in de Flirt-sprinters al te vinden.

(Tekst loopt door onder de afbeelding)Render ontwerp interieur NS-treinenDe gele blokken tegen het raam zijn ‘stitten’: zachte steuntjes om tegenaan te leunen.

De tweede zone is de ontspanningszone. Schiffer: “In deze ruimte kunnen reizigers een boekje lezen of even een e-mail versturen.” Deze ruimtes zijn voorzien van hogere stoelen en tafels. Daardoor kan de ruimte tussen de stoelen worden verkleind en de capaciteit verhoogd. Ook is er een soort bartafel aan de wand te vinden, met barkrukken. De bartafel is onder de ramen gemonteerd. “Hier kunnen reizigers even hun laptop openslaan of naar buiten kijken.”

(Tekst loopt door onder de afbeelding)Render NS nieuw interieur treinDe ontspanningszone.

Privacy

Tot slot is er de concentratiezone. “Die is bedoeld voor mensen die langer in de trein zitten. Hier kunnen reizigers werken en hebben ze meer privacy,” vertelt Schiffer. In deze ruimte kunnen mensen alleen zitten, maar als het druk is in de trein, kunnen er per bankje twee mensen bij. “Als de eerste persoon een beetje opschuift, kan er een tweede persoon naast. En dan kan aan het uiteinde ook nog iemand zitten. Het is misschien niet heel erg comfortabel, maar het is beter dan staan.” Hierdoor kunnen er zes mensen zitten in dezelfde ruimte waar nu twee mensen kunnen zitten.

De capaciteit is in totaal ongeveer 10 tot 20 procent hoger dan bij de huidige treinen. “Maar dat wil niet zeggen dat iedereen een zitplaats heeft. We rekenen de stitten mee.”

Belnis

Deze zones hebben elk ook hun eigen specifieke plek in de trein. Als mensen maar kort in de trein zijn, is het logisch dat ze niet ver de trein in hoeven gaan om comfortabel te kunnen reizen. Forenzen die juist een uur of langer in de trein zitten, kunnen wat dieper de trein in gaan om in de ruimtes te komen waar men rustig kan werken of een serie kijken.

De treinen zitten vol nieuwigheden. “We kregen tijdens het onderzoek een klacht van iemand die vond dat een andere reiziger te hard aan het typen was in de stiltecoupé,” vertelt projectmanager Joost van der Made. “Toen dachten wij: wat is stil eigenlijk? Dat woord heeft een andere betekenis voor elke reiziger. Wat kunnen wij doen om dat beter te faciliteren?” Zo zitten in elk treinstel vier belnissen, waarin mensen in alle rust even een telefoontje kunnen plegen.

Duurzaamheid

Ook is dit nieuwe ontwerp, juist omdat er voldoende ruimte is om rustig te werken, interessant voor werkgevers, vindt Van der Made. “De trein is een groener reismiddel dan de auto.” Dus als werkgevers moeten kiezen tussen lease-auto’s of een kaart voor het OV, is de keuze voor een OV-chipkaart makkelijker gemaakt.

(Tekst loopt door onder de afbeelding)

foto interieur NStreinen aangepastDe ontspanningszone is op de onderste verdieping van de trein, de concentratiezone op de verdieping erboven. 

Duurzaamheid was een belangrijk aspect bij het ontwerpen van het nieuwe interieur. “Bij Gispen maken we onze producten altijd circulair. Dit ontwerp is modulair. Dat maakt het meer voor de hand liggend om de onderdelen een tweede leven te geven.”

Dit concept kan volledig worden toegepast op een nieuwe trein, maar ook in delen op oude treinen. Er is nog geen concrete datum bekend wanneer men het nieuwe interieur in het echt kan zien. “In principe voldoet het hele interieur aan de regelgeving, maar eerst moet alles nog worden getest.”

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “NS toont treininterieur van de toekomst”

Ad Vijge|06.10.18|15:55

Mooi dat het interieur ook eens op een andere wijze wordt benaderd.
Maar dit plan zal wel niet in DDZ materieel zijn uitgewerkt.
De meeste reizigers snappen het verschil al niet tussen de zones daarin, de symbooltjes voor werken en lezen b.v. zijn voor de meesten te vaag ,en van stil zijn in een stilte coupe snappen ze al helemaal weinig, ( maar soms wel genoeg om dat luid en duidelijk aan hun mobile gesprekspartners te melden!)

Tijmen Stam|11.10.18|11:35

Een deel van de gebruiken opverlapt elkaar niet in tijd. De “werk-stiltezone” met een bureau en wat meer afgeschermde ruimten zal vooral op weekdagen overdag in trek zijn.
In de weekends zal er meer behoefte zijn aan een stilte lees/kijkruimte, denk meer aan bank dan bureau. Een heel ander gebruik dus. Uitdaging is om ruimten te verzinnen die aan allerlei wensen voldoen.

Voor de werkplekken is het aantrekkelijk om te kunnen reserveren. Dat moet dan wel zéér duidelijk aangegeven worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.