Traxx-locomotief NS tussen Eindhoven en Den Haag, foto: NS

Hsl kampt met treinuitval door softwareprobleem Traxx-locomotief

Foto: NS

Nieuwe beveiligingssoftware die geïnstalleerd is op Traxx-locomotieven heeft er de afgelopen maanden voor gezorgd dat treinen op de hogesnelheidslijn meerdere keren zijn uitgevallen. Deze software is nodig om de locomotieven geschikt te maken voor het hsl-spoor. Deze locomotieven worden vervolgens ingezet voor de treinverbinding tussen Eindhoven en Den Haag Centraal. NS zegt zich bewust te zijn van het probleem. De vervoerder werkt samen met Bombardier om het aantal storingen ’terug te brengen naar normale waarden’.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

11 reacties op “Hsl kampt met treinuitval door softwareprobleem Traxx-locomotief”

Marc Busio|14.06.18|12:39

Het was al moeilijk om de IC Direct een beetje betrouwbaar over de HSL te laten rijden. Daarom was het te verwachten dat met de komst van de IC Brussel en IC Den Haag-Eindhoven op de HSL de problemen erger zouden worden. De IC Brussel hoort daar thuis, die naar Eindhoven niet. De vroegere IC Den Haag Venlo was een prima verbinding die enkel geschrapt is omdat er van de regering meer treinen over de HSL moesten rijden. Het is waanzin om die trein 20 kilometer over de HSL te laten rijden.

Arco Sierts|14.06.18|13:10

@Marc: waar het om gaat, is dat de bron van het probleem wordt aangepakt! Het is werkelijk te schandalig voor woorden dat deze problemen nu al jaren door-etteren. De ellende begon al VOOR de inzet op de HSL; ook op de Beneluxroute was het al 1 groot drama. NS wist dus vantevoren al dat het een onbetrouwbare loc was. En dan TOCH inzetten op de HSL…

Wiebe Goossen|14.06.18|13:16

Ik snap ook niet goed waarom de binnenlandse intercity Den Haag-Eindhoven met alle geweld over dat hsl-spoor moet worden geleid – op dat kleine stukje valt de winst aan rijtijden niet echt in het gewicht. Beter voorlopig die hsl uitsluitend gebruiken voor buitenlands hogesnelheidsvervoer, waarvoor hij bedoeld was, ondanks vele ‘spanningssluizen’ en schakelingen tussen de diverse beveiligingssystemen. Laat de binnenlandse treinen niet óók nog verstoord raken door gepruts met ‘nieuwe software’!

Treinreiziger.nl|14.06.18|13:56

NS heeft in 2013 zelf aangeboden om zowel de IC Brussel als de IC Eindhoven via de HSL te laten rijden. In principe is dat ook niet verkeerd, mits je betrouwbaar materieel hebt. Met de slechte prestaties van nu heeft de reistijdwinst van 9 minuten bij de IC Eindhoven weinig meerwaarde. Vaak komt de reistijdwinst immers geheel of deels te vervallen door de vertraging / uitval.

John rdam|14.06.18|14:00

Op last van de politiek moesten er te snel nieuwe treindiensten over de HSL gaan rijden? Volgens mij is de verlegging via de HSL van de IC naar Eindhoven en naar Brussel al diverse keren uitgesteld door NS, met steeds weer nieuwe excuses over het rollend materieel. En NS komt er steeds weer mee weg. Dit keer ook nog met steun van de FNV. Maar het blijft geklungel.

Eric Struch|15.06.18|12:32

In Nederland zijn we (gedwongen) gestopt met de ontwikkeling en aanleg van ATB-NG. Met ERTMS zou alles beter worden: Europese interoperabiliteit qua beheersing en beveiliging is al bijna 30 jaar de belofte. In de praktijk zien we dat juist dit systeem al jaren het grote obstakel is voor betrouwbare exploitatie van de HSL. En dan gaat het niet zozeer om het systeem zelf, maar blijkbaar vooral om de benodigde software. Het is een beschamende vertoning.

kees boer|19.06.18|18:19

Het is een hele idioterie steeds maar die problemen op de HSL,pas geleden ben op de HSL geweest tussen Wenen en St Polten nou daar lijkt het vlekkeloos te gaan evenals op de HSL langs nabij Erfurt

Karel Samson|25.06.18|12:10

Helaas heeft het rijk bij aanbesteding ERMTS gekozen voor een weddenschap op verschillende vlakken, Nederland telt nu 4 Level-2 trajecten, met 3 varianten en 2 Level-1 trajecten natuurlijk beide andere varianten. Daarbij wordt door het rijk en ProRail niet gekeken naar bruikbaarheid maar strikt naar de kosten. Aangezien er een zeer groot gedeelte ICT bij komt kijken en de beleidsmakers van het rijk dit niet beheersen is het veulen al overleden voor het een dood paard werd.

Arco Sierts|21.02.19|00:25

@ Eric Struch: ik wil niet vervelend doen hoor, maar ERTMS/ETCS is feitelijk bewezen NIET de het grote obstakel voor betrouwbare exploitatie van de HSL. Nog wat scherper gesteld: dat is een bewezen onwaarheid. De Thalys rijdt er al jaren als een tierelier, en ook de ICE rijdt overal perfect op ERTMS/ETCS. Er is maar 1 trein die een uitermate hardnekkig instabiliteitsprobleem heeft, en dat is de Bombardier TRAXX multisysteemloc. En dat probleem was er OOK al op de oude Benelux-route.

Arco Sierts|21.02.19|00:42

@Eric Struch: je waarneming dat het probleem niet het systeem als zodanig, maar de (leverancier-specifieke) software betreft is overigens WEL correct. Geen toeval derhalve dat deze ICT-incompetente leverancier (= Bombardier) indertijd een chronisch instabiele bende maakte van ETCS-L2 op Sofingen-Sempach (CH), en ETCS-L2 Amsterdam-Utrecht zelfs nooit conform originele specs heeft opgeleverd, daarnaast een volstrekt instabiele ETCS-onboard-unit verkoopt,

Arco Sierts|21.02.19|00:43

… een TRAXX multisysteemloc verkoopt die het al jaren doet in het programma ‘wrak van de weg’, en zowel op de Uithof- als de Hoekse Lijn wederom een brevet van totale zofware-incompetentie heeft afgeleverd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hsl kampt met treinuitval door softwareprobleem Traxx-locomotief | SpoorPro.nl