Metro M4 van treinfabrikant CAF

CAF beoogde leverancier van M7-metro’s Amsterdam

De Spaanse fabrikant CAF is de voorkeursaanbieder voor de levering van de nieuwe M7-metro’s voor Amsterdam. Het gaat om dertig voertuigen, met een optie tot dertig stuks extra. Dat meldt stadsvervoerder GVB maandag. CAF leverde eerder de metroseries S3 en M4 aan Amsterdam.

De nieuwe M7-metro’s vervangen straks het oudere metromaterieel. De metroseries S2 en S3/M4 zijn respectievelijk in 2024 en 2027 aan vervanging toe. Daarnaast moeten de nieuwe metro’s de groei van het aantal reizigers in Amsterdam opvangen. Het is de bedoeling dat de eerste metrovoertuigen in de zomer van 2021 in de druppelsgewijs instromen op de Oost- en Ringlijn.

De M7-metro zal met zestig meter een stuk korter zijn dat de M5/M6-voertuigen. Daardoor is het voor GVB makkelijker om op minder drukke lijnen en op rustige dagen met kortere voertuigen vervoer op maat te leveren. Met de instroom van de nieuwe metro’s zullen de voertuigen meer overeenkomen. De deurposities van de voertuigen worden gelijk gemaakt, zodat in de toekomst automatisch rijden tot de mogelijkheden behoort. Alle voertuigen worden drie meter breed en ze zijn qua interieur vrijwel identiek.

Bieding

“CAF heeft het beste bod uitgebracht. Hun voorstel heeft op prijs en kwaliteit geleid tot dit resultaat”, zegt directeur Alexandra van Huffelen van GVB. “GVB wil meegroeien met de stad en met onze reizigers. We willen onze reizigers snel, veilig en comfortabel vervoeren, en ons materieel laten aansluiten bij hun behoeften.”

Met deze bekendmaking tot het voornemen tot gunning aan CAF loopt tegelijkertijd de zogeheten ‘rechtsbeschermingstermijn’. Pas na deze periode kan GVB overgaan tot het definitief gunnen van het contract.  GVB koopt deze nieuwe M7 metro’s met subsidie van de Vervoerregio Amsterdam en in samenwerking met de gemeente Amsterdam.

Lees ook:

‘Metro M7 rijdt vanaf 2021 op Amsterdams netwerk

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.