V250, Fyra, AnsaldoBreda

‘Verkoop Fyra-treinen nog niet rond’

De verkoop van twaalf V250 Fyra-treinen aan de Italiaanse nationale spoorwegmaatschappij Ferrovie dello Stato (FS) is nog niet rond. Dat heeft financieel directeur van NS Bert Groenewegen gezegd bij de presentatie van de jaarcijfers van NS. Of en wanneer de verkoop doorgaat hangt af van certificering, volgens Groenewegen.

Er is daarom ook nog steeds een kans dat de verkoop niet doorgaat, stelt Groenewegen. “In Nederland waren de treinen gecertificeerd. Er wordt gekeken of een deel van de Nederlandse toelatingstesten overgezet kan worden naar Italië. Als dat niet lukt, verwacht ik dat de verkoop niet zal slagen.”

Vergoeding

In maart 2017 werd gezegd dat de hogesnelheidstreinen mogelijk in juni van dat jaar weer op het spoor zouden rijden in Italië. Voormalig staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu zei destijds dat er gesprekken waren met vervoerder Trenitalia. Trenitalia is onderdeel van FS. De spoorvervoerder zou plannen hebben gehad om de treinen in te zetten op het spoortraject tussen Lecce, Rome en Bari.

Als de V250-treinen worden doorverkocht, krijgt NS per trein een vergoeding. Deze vergoeding geldt pas vanaf de zevende tot en met de twaalfde trein. Dan wordt er 3,5 miljoen per trein uitgekeerd, tot een maximum van 21 miljoen euro.

Complicaties

In Nederland hebben de Fyra-treinen in 2013 kort gereden, vanwege ernstige problemen met de voertuigen. Er bleken complicaties te zijn met onder andere de aandrijving, het deursysteem en de bruikbaarheid tijdens winters weer. NS sloot een overeenkomst met treinfabrikant AnsaldoBreda, wat tegenwoordig in handen is van Hitachi Rail Italy, en verkocht de treinen voor 125 miljoen euro terug aan de treinbouwer. Sindsdien staan de 19 voertuigen in Italië stil.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Verkoop Fyra-treinen nog niet rond’”

Wiebe Goossen|08.03.18|12:58

Dat gehannes met die Fyra´s toont nog maar eens aan hoe onbezonnen toendertijd is omgesprongen met de Beneluxtreinen. Van de plank waren véél betere alternatieven voorradig, maar men moest zo nodig met een ´eigen ontwerp´ proberen te scoren. Kostte handenvol weggegooid geld!

ReindeR Rustema|16.03.18|10:21

Italiaanse certificering? De FS was toch van plan om deze treinstellen in te zetten op het in 2017 verworven Griekse spoor? Tussen Athene en Thessaloniki, uiteindelijk zelfs Patras-Thessaloniki als dat helemaal af is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.