Een Flirt-trein van Keolis tussen Hengelo en Bielefeld, foto: Gertjan Stamer

Keolis rijdt vanaf zondag met Flirt 3-treinen tussen Hengelo en Bielefeld

Keolis Deutschland gaat vanaf zondag met acht nieuwe Flirt 3-treinen tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld rijden. Tussendoor stopt de spoorvervoerder op de stations van Oldenzaal, Bentheim, Rheine en Osnabrück. De treinen van treinfabrikant Stadler zijn geschikt voor 15 en 25kV wisselspanning en 1,5kV gelijkspanning, waarmee ze op het Nederlandse als Duitse spoor kunnen rijden.

Keolis Deutschland gaat het personenvervoer op het Teutoburger-Wald-Netz (TWN) verzorgen, waar het traject Hengelo-Bielefeld (regionale trein RB 61) een nieuw onderdeel van is. Zij hebben het vervoer sinds 10 december 2017 van de Westfalenbahn overgenomen.

Keolis Deutschland verzorgt het vervoer op het TWN onder de naam Eurobahn. Zij doen dit in opdracht van Nahverkehr Westfalen Lippe (NWL), de Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) en de provincie Overijssel. Het contract tussen de drie opdrachtgevers en Keolis Deutschland heeft een looptijd van 15 jaar en eindigt in 2032. Voor de exploitatie van de trein tussen Hengelo-Bielefeld stelt de provincie Overijssel in totaal 13 miljoen euro beschikbaar. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat draagt 9,5 miljoen euro bij.

Dienstregeling

Vanuit Hengelo rijdt er ieder uur een trein richting Bielefeld en terug. Elk uur rijdt er een trein vanuit Hengelo richting Bielefeld en terug. Op weekdagen start de eerste rit om 6.34 uur en de laatste rit vertrek om 22.34 uur. Op zaterdag en zondag wordt er om 7.34 uur en 8.34 uur vertrokken uit Hengelo. Voor een treinreis tussen Hengelo en Bielefeld kunnen reizigers kaartjes kopen via de automaten in de treinen of via Niedersachsenticket.de. Op het traject tussen Hengelo en Oldenzaal, dat deel uitmaakt van Blauwnet, kan ook worden gereisd met de OV-chipkaart.

De acht nieuwe elektrische Flirt-treinen van Keolis Deutschland beschikken elk over 266 comfortabele zitplaatsen en zijn rolstoel-toegankelijk. Daarnaast is er per trein ruimte voor 24 fietsen. Ook kan iedere reiziger gebruik maken van de aanwezige oplaadmogelijkheden bij alle zitplaatsen en zijn de treinen aan de binnenzijde voorzien van LED-verlichting. De treinen beschikken over twee toiletten, waarvan een voor rolstoelen. Het informatiesysteem in de trein is in zowel het Duits als Nederlands en camera’s waken over de veiligheid van de reizigers.

Grensoverschrijdende spoorverbinding

Gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel: “Na de start van de grensoverschrijdende spoorverbinding Enschede-Gronau richting Munster en Dortmund in 2001 krijgt Twente er vanaf 14 januari een nieuwe spoorverbinding met Duitsland bij. Hiermee verbeteren we de bereikbaarheid in het Euregiogebied aanzienlijk.”

“Voor de steden Hengelo, Enschede en Oldenzaal is grensoverschrijdend vervoer van groot belang voor de economische groei en werkgelegenheid. De kennis- en onderwijsinstellingen, zoals de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool, profiteren hier ook van voor de uitwisseling van Nederlandse en Duitse studenten uit de grensregio.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Keolis rijdt vanaf zondag met Flirt 3-treinen tussen Hengelo en Bielefeld”

Arco Sierts|01.02.18|17:26

Hengelo-Bielefeld

laatste update: woensdag 31 januari 2018, 13.28 uur

Tussen Hengelo en Bad Bentheim rijden er geen stoptreinen door beperkingen in de materieelinzet.
Er rijden bussen tussen Hengelo, Oldenzaal en Bad Bentheim.
De extra reistijd kan oplopen tot 30 minuten.
Dit duurt tenminste tot zondag 25 februari 23:00 uur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.