Volwielen voor treinmaterieel

NS vervangt bandwielen van treinvloot door volwielen

Spoorvervoerder NS gaat na 175 jaar op bandwielen te hebben gereden, deze vervangen door volwielen. In een periode van vijf jaar tijd zullen de wielen van al het treinmaterieel worden omgewisseld. Dekra Rail was voor de certificering, beoordeling en toetsing betrokken bij het grootschalige project. De certificaten zijn eind vorig jaar afgegeven.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

8 reacties op “NS vervangt bandwielen van treinvloot door volwielen”

René Valk|10.01.18|18:06

Benieuwd of deze “vol wielen” minder snel de neiging hebben tot “vierkante” wielen te vervormen bij glad spoor e.d. ! Daarnaast heel benieuwd of ze meer of minder geluid produceren dan de huidige bandwielen

Marco van Wensveen|10.01.18|21:47

De SLT heeft al volwielen en die maken naar mijn idee niet meer of minder geluid dan de gebandageerde wielen van andere treinen.Maar ook de SLT heeft last van vlakke plaatsen dus ik denk dat het (zoals het artikel vermeld) een geldkwestie is.

Marco van Wensveen|10.01.18|21:51

De SLT heeft al volwielen en die maken niet meer of minder geluid dan andere treinen met gebandageerde wielen. Ook qua vlakke plaatsen is er naar mijn idee weinig verschil. Het is dus louter een kwestie van lagere kosten zoals gemeld in het artikel.

Frans Appel|11.01.18|12:06

En wanneer gaat dit plaatsvinden ?, 1 April ?

Henk Angenent|11.01.18|12:17

NS heeft alle ICR-rijtuigen voor de HSL-Zuid van volwielen voorzien. Hierdoor produceren deze rijtuigen nu aanzienlijk minder geluid dan voorheen.

Wiebe Goossen|11.01.18|13:33

Ik wens NS en ‘Haarlem’ voorspoed, wijsheid en geluk bij dit project, dat inderdaad een trend volgt!

Jaap Moerman|12.01.18|07:13

Verhoogde polygonisatie of te wel onrondheid treed bij wielen op door het gebruik van remschijven in plaatst van remblokken. Heeft dus niets te maken met wielband of volwiel.
Vind het een interessante keuze en ik volg het vervolg.

Peter Kleton|12.01.18|14:42

NS heeft dus in de toekomst geen last meer van ongevallen door aflopende wielbanden.
De gasbranders kunnen naar het museum.
Nu het goederen materieel nog !
Peter

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS vervangt bandwielen van treinvloot door volwielen | SpoorPro.nl
Volwielen voor treinmaterieel

NS vervangt bandwielen van treinvloot door volwielen

Spoorvervoerder NS gaat na 175 jaar op bandwielen te hebben gereden, deze vervangen door volwielen. In een periode van vijf jaar tijd zullen de wielen van al het treinmaterieel worden omgewisseld. Dekra Rail was voor de certificering, beoordeling en toetsing betrokken bij het grootschalige project. De certificaten zijn eind vorig jaar afgegeven.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

8 reacties op “NS vervangt bandwielen van treinvloot door volwielen”

René Valk|10.01.18|18:06

Benieuwd of deze “vol wielen” minder snel de neiging hebben tot “vierkante” wielen te vervormen bij glad spoor e.d. ! Daarnaast heel benieuwd of ze meer of minder geluid produceren dan de huidige bandwielen

Marco van Wensveen|10.01.18|21:47

De SLT heeft al volwielen en die maken naar mijn idee niet meer of minder geluid dan de gebandageerde wielen van andere treinen.Maar ook de SLT heeft last van vlakke plaatsen dus ik denk dat het (zoals het artikel vermeld) een geldkwestie is.

Marco van Wensveen|10.01.18|21:51

De SLT heeft al volwielen en die maken niet meer of minder geluid dan andere treinen met gebandageerde wielen. Ook qua vlakke plaatsen is er naar mijn idee weinig verschil. Het is dus louter een kwestie van lagere kosten zoals gemeld in het artikel.

Frans Appel|11.01.18|12:06

En wanneer gaat dit plaatsvinden ?, 1 April ?

Henk Angenent|11.01.18|12:17

NS heeft alle ICR-rijtuigen voor de HSL-Zuid van volwielen voorzien. Hierdoor produceren deze rijtuigen nu aanzienlijk minder geluid dan voorheen.

Wiebe Goossen|11.01.18|13:33

Ik wens NS en ‘Haarlem’ voorspoed, wijsheid en geluk bij dit project, dat inderdaad een trend volgt!

Jaap Moerman|12.01.18|07:13

Verhoogde polygonisatie of te wel onrondheid treed bij wielen op door het gebruik van remschijven in plaatst van remblokken. Heeft dus niets te maken met wielband of volwiel.
Vind het een interessante keuze en ik volg het vervolg.

Peter Kleton|12.01.18|14:42

NS heeft dus in de toekomst geen last meer van ongevallen door aflopende wielbanden.
De gasbranders kunnen naar het museum.
Nu het goederen materieel nog !
Peter

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.