Volwielen voor treinmaterieel

NS vervangt bandwielen van treinvloot door volwielen

Spoorvervoerder NS gaat na 175 jaar op bandwielen te hebben gereden, deze vervangen door volwielen. In een periode van vijf jaar tijd zullen de wielen van al het treinmaterieel worden omgewisseld. Dekra Rail was voor de certificering, beoordeling en toetsing betrokken bij het grootschalige project. De certificaten zijn eind vorig jaar afgegeven.

Bandwielen bij treinen beginnen zeldzaam te worden. Steeds meer Europese vervoerders stappen over op het volwiel. Dit heeft te maken met de dalende materiaalprijs van volwielen en de naar verhouding lagere arbeidskosten voor het verwisselen van dit type wiel.

De vervangingsoperatie van de wielen valt samen met de oplevering van het nieuwe NS wielstellen revisiebedrijf in Haarlem. Projectmanager Ron Noordhoek van NS: “Om nieuwe bandwielen te kunnen plaatsen, heb je speciale machines nodig en die staan er straks niet meer in Haarlem. Door deze investering niet te maken, besparen we al zo’n drie miljoen euro.”

De strategie van NS

Voordat een keuze is gemaakt over de vervanging van bandwielen stelde NS een business case op. Daarin worden naast financiële impact ook operationele consequenties bekeken. Er zijn functioneel en in het gebruik geen verschillen tussen beide wieltypen. “Uiteindelijk hebben we deze investering gedaan om het park over te zetten, omdat deze business case positief uitpakte. Met de aanbesteding van de volwielen zijn we al op een bedrag uitgekomen dat lager ligt dan de kostprijs van wielbanden en binnenwielen samen.”

Naast een kostenbesparende motivatie, past de vervanging van bandwielen goed binnen de strategie van NS: zo min mogelijk variatie voor een eenvoudige, efficiënte manier van werken. Met de uitwerking van de specificaties van de volwielen kon de spoorvervoerder ook het aantal types wielstellen verminderen. De aankomende vijf jaar staan er zestienduizend volwielen op het programma.

Nadat tekeningen en specificaties waren afgestemd met de leverancier, heeft de NS Dekra Rail ingeschakeld om de volwielen in combinatie met het huidige NS-materieel te beoordelen. “Tijd speelde een grote rol in dit project. Als de toelating van de volwielen niet op tijd rond zou zijn, dan zit je met een opgeleverde fabriek die stil staat. We hebben een aantal Notified Body’s (certificeringsinstellingen, red.) gevraagd om een offertevoorstel te doen. Op grond van dit voorstel, de inhoud, deskundigheid en capaciteit, zijn we met Dekra Rail in zee gegaan”, aldus Noordhoek.

(Tekst loopt door onder afbeelding)Een NS-trein op treinstation Utrecht Centraal

Wielen bepalend voor veiligheid

Wielen zijn een heel groot onderdeel van de veiligheid van een trein. Niet alleen omdat de wielen bepalen hoe de trein remt en over het spoor loopt, maar wielen zijn ook van belang voor detectie en dus de werking van de treinbeveiliging. De wielen moeten voldoen aan de Europese en Nationale regelgeving. Tijdens het proces heeft Dekra Rail de rol bekleed van Notified Body (NoBo), Designated Body (DeBo) en Assessment Body (AsBo).

De Europese regelgeving is vervat in de Technische Specificatie voor Interoperabiliteit (TSI), waaraan de NoBo toetst. Op nationaal niveau is dit de Regeling Indienststelling Spoorvoertuigen die voortvloeit uit de Spoorwegwet, getoetst door de DeBo. Vanuit deze wet- en regelgeving zijn er veel eisen met betrekking tot onder andere geluid, profiel, sterkte, aslasten en elektrische weerstand. Daarnaast heeft Dekra Rail het risicomanagement beoordeeld als AsBo en zal in dezelfde rol ook de nieuwe wielstellenhal in Haarlem beoordelen.

Projectverloop en afronding

De omvang en het belang van dit project zorgde ervoor dat er wel een aantal uitdagingen waren voor beide partijen. “Onze planning was nogal strak en optimistisch. Dit vergt regelmatig overleg. Als er iets gewijzigd moet worden in de beoordeling, dan ben je zo weer een maand verder en die ruimte was er bijna niet.”

Inmiddels heeft Dekra Rail de 52 certificaten afgegeven voor alle combinaties van wielsteltype, materieeltype en leverancier. Voor het eerste materieeltype is een positieve beschikking van de Inspectie Leefomgeving en Transport ontvangen. Alle overige dossiers worden nu beoordeeld. Naar verwachting kan de NS binnenkort aan de slag met de assemblage van de volwielen. Beide partijen kijken terug op een succesvolle samenwerking.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

8 reacties op “NS vervangt bandwielen van treinvloot door volwielen”

René Valk|10.01.18|18:06

Benieuwd of deze “vol wielen” minder snel de neiging hebben tot “vierkante” wielen te vervormen bij glad spoor e.d. ! Daarnaast heel benieuwd of ze meer of minder geluid produceren dan de huidige bandwielen

Marco van Wensveen|10.01.18|21:47

De SLT heeft al volwielen en die maken naar mijn idee niet meer of minder geluid dan de gebandageerde wielen van andere treinen.Maar ook de SLT heeft last van vlakke plaatsen dus ik denk dat het (zoals het artikel vermeld) een geldkwestie is.

Marco van Wensveen|10.01.18|21:51

De SLT heeft al volwielen en die maken niet meer of minder geluid dan andere treinen met gebandageerde wielen. Ook qua vlakke plaatsen is er naar mijn idee weinig verschil. Het is dus louter een kwestie van lagere kosten zoals gemeld in het artikel.

Frans Appel|11.01.18|12:06

En wanneer gaat dit plaatsvinden ?, 1 April ?

Henk Angenent|11.01.18|12:17

NS heeft alle ICR-rijtuigen voor de HSL-Zuid van volwielen voorzien. Hierdoor produceren deze rijtuigen nu aanzienlijk minder geluid dan voorheen.

Wiebe Goossen|11.01.18|13:33

Ik wens NS en ‘Haarlem’ voorspoed, wijsheid en geluk bij dit project, dat inderdaad een trend volgt!

Jaap Moerman|12.01.18|07:13

Verhoogde polygonisatie of te wel onrondheid treed bij wielen op door het gebruik van remschijven in plaatst van remblokken. Heeft dus niets te maken met wielband of volwiel.
Vind het een interessante keuze en ik volg het vervolg.

Peter Kleton|12.01.18|14:42

NS heeft dus in de toekomst geen last meer van ongevallen door aflopende wielbanden.
De gasbranders kunnen naar het museum.
Nu het goederen materieel nog !
Peter

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.