Locomotief R500C

Locomotieven krijgen tweede leven met technische upgrade

Treinfabrikant Reuschling GmbH in het Duitse Westfalen heeft zich gespecialiseerd in het herstellen en moderniseren van allerlei soorten spoorvoertuigen. De locomotieven krijgen hierbij bijvoorbeeld een tweede carrière in het goederenvervoer of de rangeerdienst. De fabrikant zorgt ervoor dat de voertuigen worden geüpgraded naar het allernieuwste technische niveau, waardoor ze weer jarenlang over het spoor kunnen rijden.

De treinfabrikant en maakt daarbij al drie jaar gebruik van de COTS-veiligheidsbesturingen (Commercial off-the-shelf) van HIMA. 
De HIMA-besturingen hebben een hoge beschikbaarheid en eenvoudige programmering. Volgens de bedrijven werkt daarnaast de controle van de gemoderniseerde locomotief bij de toelatingsprocedure  eenvoudig.

Beveiligingseisen

De spoorvoertuigen voldoen aan de strengste eisen voor beveiligingssystemen in in de spoorsector. Voor de kerncomponenten van de veiligheidsrelevante functies, zoals de remmen of de vermogenscontrole, geldt bij Reuschling Safety Integrity Level SIL 3.

Voor het moderniseren van locomotieven maakt Reuschling gebruik van de SIL 4-gecertificeerde HIMatrix-beveiligingssystemen F60. Deze apparatuur vervangt de verouderde locomotief-besturing die niet meer aan de bestaande veiligheidsnormen voldoet of waar geen vervangende componenten meer voor beschikbaar zijn. 

Een aantal van deze locomotieven rijden al in de havens van Neuss, Hamm en Bremen rond.

Modulaire locomotief

Reuschling heeft met de modulaire locomotief R500C een nieuw werkterrein aangeboord. Bij de gereviseerde locomotieven zijn enkel nog componenten zoals het chassis en de asaandrijving origineel. Alle andere elementen zoals besturing, motor, overbrenging, remmen en compressor worden als aparte modules nieuw ontworpen en gebouwd.

Daarmee kan worden ingegaan op de individuele wensen van de klant, waardoor er een locomotief ontstaat die exact overeenkomt met het gevraagde profiel. Dankzij de netwerkverbinding zijn de kosten voor bekabeling minimaal. Bovendien kunnen deze modules achteraf snel worden aangepast of vervangen, wat borg staat voor een optimale flexibiliteit.

Slijtage en emissie monitoren

De door Reuschling ontwikkelde J.I.M.-software (Jobbased Intelligent Monitoring) is verbonden met de ModBus-interface van de HIMA-besturing. Via sensoren kunnen op deze manier gegevens worden uitgelezen, bijvoorbeeld in verband met slijtage of emissieniveau. Dat betekent dat preventief onderhoud mogelijk is en dat de inspanningen en kosten voor gewoon onderhoud aanzienlijk kunnen worden teruggeschroefd.

Udo Pinders, hoofd van de technische dienst van Reuschling: “Wij werken honderd procent met COTS-oplossingen. De markt komt stilaan tot het besef dat COTS-systemen door hun grote aanwezigheid in andere sectoren en door de geavanceerde en betrouwbare techniek voordelen bieden ten opzichte van de eigendomsmatige besturingsoplossingen. Zonder de decentrale beveiligingsoplossingen van HIMA hadden wij het concept voor de locomotief R500C nooit kunnen realiseren. Voor ons betekent dit in feite extra aanwezigheid op de markt van het rollend materieel.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.