Een trein van Arriva, foto: ANP

Arriva-machinist schrijft open brief aan 10-jarige spoorloper

Gepubliceerd op 18-04-2017 om 15:14

Op Facebook is een bericht van machinist Janine Hoogeveen uit Drenthe ruim 2.500 keer gedeeld. De machinist van Arriva schrijft een open brief aan een tienjarig jongetje dat in Emmen op het spoor ging staan toen zij met de trein over het spoortraject tussen Emmen en Nieuw-Amsterdam reed. Zijn vriendjes en vriendinnetjes zagen hem net op tijd wegspringen voordat de trein hem kon raken.

Ze vertelt de jongen wat er allemaal had kunnen gebeuren. “Stel dat je tijdens het wegrennen was gestruikeld! Hadden je vriendjes het ook grappig gevonden als dat was gebeurd en ik je voor hun ogen had overreden?” De treinbestuurder wijst de jongen erop dat het spoor geen speelplaats is en vraagt hem om dat “alsjeblieft nooit meer te doen”.

Steunbetuigingen

Hoogeveen benadrukt hoe groot de gevolgen hadden kunnen zijn voor het jongetje, zijn vriendjes, zijn familie en voor haar zelf. De machiniste heeft inmiddels honderden steunbetuigingen ontvangen op haar Facebook-bericht. Ook werkgever Arriva reageert positief op de oproep van de treinbestuurder. Woordvoerder Roos Zevenboom: “Haar kreet komt recht uit het hart. Het is ontzettend goed dat zij hier aandacht voor vraagt. Spelen op en rond het spoor is uit den boze. Een machinist kan op zo’n moment helemaal niks.”

De oproep van de machinist op Facebook:

Facebook-bericht machinist Arriva

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.