Ombouw rijtuigen voor HSL in Ommen

NedTrain bouwt 300 Intercity-rijtuigen om voor HSL

NedTrain bouwt in twaalf maanden tijd ruim driehonderd Intercity-rijtuigen om, zodat ze geschikt zijn om over de hogesnelheidslijn te rijden. Vorige week werd bij de onderhoudswerkplaats in Onnen bij Groningen het honderste rijtuig afgeleverd.

De driehonderd rijtuigen werden eerder jarenlang ingezet voor Intercitydiensten. De omgebouwde rijtuigen zijn in eerste instantie nodig voor de nieuwe treindienst tussen Den Haag en Eindhoven die die in januari 2017 start.

Treindiensten op de HSL

NS heeft zoveel rijtuigen nodig omdat ook Intercity Direct en Intercity Brussel hiermee rijden. Deze laatste trein zal over ongeveer een jaar deels via de HSL tussen Amsterdam en Antwerpen gaan rijden. Als de rijtuigen zijn omgebouwd stelt NedTrain  hiermee weer complete treinen samen. De trein voor Den Haag-Eindhoven bestaat straks uit negen rijtuigen en de trein voor Amsterdam-Brussel uit zes rijtuigen. Deze worden aan beide zijden getrokken door een locomotief (Sandwichbedrijf).

Een trein van zes rijtuigen verbouwen duurt precies één week. Op zaterdag rijdt de trein de werkplaats binnen in Onnen, op vrijdag komt deze er aangepast weer uit. Het rijklaar maken van de trein gebeurt in Amsterdam. De rit van Onnen naar Amsterdam is een goed moment om alle aanpassingen te testen. Daarbij worden onder andere de remmen beproefd.

Update rijtuigen

De rijtuigen krijgen een update om ze geschikt te maken voor het rijden over de HSL. Er worden onder andere nieuwe wielstellen onder geplaatst. Dit gebeurt met een techniek die door NedTrain zelf is ontworpen. In verband met de hogere snelheid op de HSL (nu nog 160 kilometer per uur), dan op het reguliere spoor, heeft de trein meer remvermogen nodig. Daarom past NedTrain ook het remsysteem aan. Andere aanpassingen die worden gedaan zijn onder meer fiets- en bagagerekken en tweetalige informatiestickers.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “NedTrain bouwt 300 Intercity-rijtuigen om voor HSL”

bartrazin|30.11.16|22:29

Een trein kan natuurlijk niet aan beide kanten getrokken worden want dan worden de rijtuigen uit elkaar getrokken oftwel de treinen worden aan 1 kant getrokken een aan 1 kant geduwd,of zie ik dit wellicht verkeerd?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.