Vernieuwde VIRM-dubbeldekker, werkplaats NedTrain Haarlem

Eerste vernieuwde VIRM-dubbeldekker NS rolt van ‘de band’

Na een uitgebreid moderniseringstraject rolde dinsdag de eerste vernieuwde VIRM-dubbeldekker bij NedTrain in Haarlem van de spreekwoordelijke band. De Intercity’s van het type VIRM-1 worden gezien als de ruggengraat van de NS-vloot. In totaal krijgen 416 rijtuigen van 81 treinstellen een metamorfose waardoor ze niet van nieuw te onderscheiden zijn. De revisie zorgt er daarnaast voor dat de levensduur van twintig jaar met nog eens twintig wordt verlengd.



Inmiddels rijden er al vier series van de VIRM-dubbeldekker op het Nederlandse spoor. Bij dit vernieuwingstraject wordt de VIRM-1 onder handen genomen, de eerste generatie van dit type dubbeldekstreinen. Dit betreft ongeveer de helft van de totale VIRM-vloot. “De oudste generatie van de VIRM is nu aan het einde van de technische levensduur. We maken ze nu geschikt voor de tweede helft van hun leven”, licht directeur Hans Seegers van de NedTrain-vestiging in Haarlem toe.

De trein is een compleet gemoderniseerde versie van de in de jaren negentig door NS bij Talbot/Bombardier aangeschafte dubbeldekker. De dubbeldekstreinen Inter Regio Materieel (IRM) werden destijds ontworpen voor de drukke Intercity-lijnen van het Nederlandse hoofdrailnet. In 2000 besloot NS de dubbeldekstreinen uit te breiden door er extra bakken aan toe te voegen. Dit is het programma Verlengde IRM (VIRM).

Werkstations

Om het proces in de werkplaats van NedTrain gestroomlijnd te laten verlopen wordt er gewerkt met 22 verschillende stations, ieder ingericht om een bepaald type werk uit te voeren. Zo wordt bijvoorbeeld bij station 1 de eerste inspectie gedaan, zijn stations 11 en 12 bedoeld voor het schilderwerk, 13 tot en met 19 voor de montage en worden bij station 21 en 22 de rijtuigen weer aan elkaar gekoppeld.

“De bakken worden met een luchtkussentransport verplaatst van het ene naar het andere station. Het is belangrijk dat dit zorgvuldig gebeurt, want één bak weegt ongeveer 26 ton”, legt project engineer Jean-Pierre Pieters uit.

Een monteur van NedTrain werkt aan de VIRM, foto: NSEen monteur van NS werkt aan de VIRM. Foto: NS.

Interieur trein

“De indeling van de trein is gebaseerd op de wensen van de reiziger”, vertelt programmamanager Joris Rouppe van der Voort. “We werken in deze trein met zones. De bovenverdieping is bedoeld om te werken en te rusten en de onderverdieping is ingericht voor ontmoeting en gezelligheid met zitplaatsen die tegenover elkaar staan en een brede lounge zitplaats.”

Alle treinen zijn verder voorzien van het modernste meubilair, en schermen met actuele reisinformatie. De voertuigen hebben rolstoeltoegankelijke toiletten met voor het eerst ook een urinoir, brailleplaatjes bij de trapleuningen en verbeterde zichtbaarheid van en signalering bij treindeuren. Er is gebruik gemaakt van duurzame materialen en de nieuwste technologie zoals design LED-lampen die zich aanpassen aan de hoeveelheid buitenlicht.

Loungebank, vernieuwde VIRM-dubbeldekkerDe onderverdieping is voorzien loungebanken en extra bagageruimte.

Vernieuwing trein

In de trein is, in lijn met de NS-traditie, ook moderne kunst aangebracht. Verder is er in de oude liftschachten, waar vroeger de trolley van railcatering inging, meer bagageruimte gecreëerd.

NS investeert de komende jaren in totaal 2,5 miljard euro in nieuwe treinen en de vernieuwing van de vloot. De vernieuwing van de eerste generatie VIRM-treinen kost in totaal 450 miljoen euro. De kosten komen uit op één miljoen euro per rijtuig. Bij een treinstel bestaande uit vier rijtuigen komt dit uit op vier miljoen euro. Seegers: “De modernisering van een trein kost ongeveer de helft van de aanschaf van een nieuwe trein.”

Dienstregeling

“Nu we deze eerste dubbeldekker klaar hebben, kunnen we de serieproductie opstarten. Tussen 2016 en 2020 komen er zo elk jaar ongeveer twintig nieuwe treinen op het spoor”, aldus de directeur. De eerste vernieuwde dubbeldekkers zullen al vanaf december van dit jaar op het spoor rijden.

Marieke van Gompel

Bekijk hier de uitgebreide fotoreportage.

Lees ook:

NS-machinisten blij met ‘bok’ van nieuwe Flirt-treinen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.